Det är professor David Yoffie vid Harvards universitet son tagit fram reklamens värde i dollar. "Inget annat företag har någonsin fått så mycket uppmärksamhet inför en produktlansering - det har aldrig hänt förut." säger han i ett uttalande.

Värdet på reklamen? Över 2 800 000 000 kronor! I en artikel publicerad i USA Today går Jefferson Graham igenom de viktigaste orsakerna till att Apples produkter genererar så mycket intresse.

För det första handlar det om innovativa produkter. Sedan måste man skapa minnesvärd marknadsföring, som Apple gjort med sin iPod-reklam. Att ha en gemensam fiende hjälper naturligtvis och för Apples del är det lätt att gnälla på Windows och virus vilket vi alla har negativa erffarenheter av. Se till att trend-folket gillar produkterna och använder dem, något Apple varit bra på den senaste tiden. Men en av de viktigaste punkterna är nog att erbjuda en show, gör produktlanseringarna till underhållning.

Artikeln är mycket läsvärd för er som är intresserade att få mer insikt i varför Apple lyckas få så mycket uppmärksamhet.