Denna nya trådlösa router lovar i grova drag fem gånger hastigheten och dubbla räckvidden jämfört med tidigare modell. Och eftersom den är baserad på en ny trådlös standard, 80211n, vilken inkluderar båda de äldre standarderna b och g, är den bakåtkompatibel med Apples tidigare Airport (802.11b) och Airport Extreme (802.11g). Bäst resultat får man dock om man lämnar standarderna b och g bakom sig.

Bas-stationens namn är identiskt med föregångaren men enheten har en radikalt annorlunda form. UFO-formen är nu ett minne blott; den nya Extreme ser istället ut som en något sammanpressad Mac mini vilket gör det lättare att stapla flera stationer (fast man måste då välja frekvenserna noga för att undvika interferens). Den har även en treportars 10/100 Mbps Ethernet-switch, använbart för ett litet blandat tråd/trådlöst nätverk, vilka funnits i åratal i Wi-Fi-routers för en bråkdel av kostnaden av en av Apples tidigare bas-stationer.

Fartblind
Med en 802.11n-utrustad Mac, trådlöst uppkopplad till den nya AirPort Extreme bas-stationen, fick vi stabila hastigheter på strax över 90 Mbps när vi sände data till och från en annan Mac uppkopplad till bas-stationen via Ethernet. När två Macar kommunicerade med varandra trådlöst via bas-stationen nådde överföringshastigheterna nästan 50 Mbps i varje riktning men nådde bara över 90 Mbps när bara en riktning tilläts.

Detta avslöjar tydligt att bas-stationens brist på Gigabit Ethernet drar ned den potentiella topphastigheten för 802.11n. Som jämförelse kan två Macar som är sammankopplade till bas-stationen via Ethernet uppnå 94 Mbps i båda riktningarna. (Ethernet tillåter full hastighet i båda riktningarna medan trådlös bandbredd delas mellan alla sändande apparater).

Den nya bas-stationen gav höghastighets-täckning över imponerande avstånd - betydligt längre än vad vi sett med Apples 802.11g-bas-station och liknande 802.11g-utrustning. Till exempel tog vi en MacBook 30 meter i sidled och sex meter vertikalt bort från byggnaden som innehöll bas-stationen - med mellanväggar, golv och cementväggar - och fick fortfarande uppkopplingshastigheter på mellan 1 och 15 Mbps, med en medelhastighet på 5 Mbps.

Den högsta uppnådda hastigheten uppmättes på avståndet 10 meter med en mellanvägg emellan. (Wi-Fi enheter är oftast utrustade med en flat antenn, vilket fungerar bra så länge du befinner dig på samma plan som enheten, som till exempel på samma våning i ett hus, men mycket sämre då du befinner dig ovanför eller nedanför och speciellt då avståndet dessutom ökar).

Topphastigheterna fick vi genom att använda 5 GHz-bandet och wide-kanaler, vilket ger AirPort Extreme möjligheten att använda dubbla bandbredden jämfört med b- och g-standarderna. Extreme kan använda antingen 5 GHz eller 2.4 GHz-banden - de flesta Wi-Fi-routrarna använder endast 2.4 GHz-bandet - men Apple tillåter inte wide-kanaler i 2.4 GHz-bandet för att undvika att störa Bluetooth.

När ett nätverk använde 2.4 GHz-kanalerna (eller grupp av frekvenser) som delades med andra nätverk i närheten - så många som fem nätverk syntes då vi testade en kanal - så såg vi fortfarande hastigheter runt 50 Mbps. På oanvända kanaler, vilket är ovanligt i städer, såg vi hastigheter på mellan 70 och 80 Mbps.
Men, lägg till bara en enda äldre Arportanvändare - en som använder den äldre b- eller g-standarden - i samma nätverk så sjunker hastigheten dramatiskt.

I ett test med två bärbara datorer, en med en 802.11b och den andra med 802.11n och med överföring i full hastighet, sjunk överföringshastigheten till mellan 1 och 30 Mbps. Men i de flesta sannolika fallen där en b- eller g-utrustad dator sänder data intermittent borde överföringshastigheten mellan n-hårdvaran fortfarande vara hög.

Ett litet problem uppstod under våran test: om du har ställt in AirPort Extreme att dela en enda IP-adress och kopplar upp bas-stationen till ett större nätverk minskar överföringshastigheten till det större nätverket till 30 Mbps för 802.11n och 60 Mbps för Ethernet. Hastigheten för stationens trådlösa uppkopplingar och den inbyggda Ethernet-switchen berörs dock inte.

När delningen stängs av, vilket normalt är fallet i större nätverk, försvinner problemet. Problemet dyker inte upp med bredbandsanslutningar, DSL- eller fiber-tjänster, vilka har lägre hastigheter än 30 Mbps. Apple bekräftade och kunde själva återskapa samma problem och undersöker nu en lösning.

Förbättrat verktyg
Apple drog fördel av lanseringen av en helt ny modell och släppte en helt ny version av den föråldrade AirPort Admin Utility. Samtidigt skrotades flera relaterade inställningsassistenter och det gamla administratörsverktyget. Det nya administratörsverktyget kombinerar alla dessa funktioner på ett snyggt sätt.

Användare som är nybörjare vad gäller trådlösa nätverk möter en serie steg som bättre och lättare än någonsin låter dem sätta upp ett trådlöst nätverk. Avancerade användare får tillgång till fler och bättre organiserade inställningar.

AirPort Utility gör det lättare att finna fel genom att visa olika inställningars problem och hur de korrigeras i Manual Setup’s Summary. Varje del av Summary, som bas-stationens kanal- eller nätverksinställningar, är en direkt länk till de respektive inställningarna i programmet.

De som vill använda DHCP men som kör en webbserver från en IP-adress som delas med bas-stationen eller som behöver tillgång till Timbuktu Pro, Personal File Sharing eller andra fjärrtjänster har tur. Den nya Extreme låter dig skapa låsta privata IP-adresser baserade på en DHCP Client ID eller en Media Access Control (MAC)-adress. Denna fasta adress kan paras med förbättrad port mapping-kontroll, vilket låter inkommande trafik från Internet dirigeras till den korrekta datorn i ditt interna nätverk.

Den nya AirPort Extreme stöder de nya WPA (Wi-Fi Protected Access)- och WPA2-krypteringsmetoderna för både privata och företagsnätverk samt den äldre WEP (Wired Equivalent Privacy)-krypteringen. WEP, numera ansedd som bruten, hanteras med WEP Transitional networking standard, vilket skapar en blandning av WEP, WPA, och WPA2 på samma nätverk för kompatibilitet. Vi rekommenderar WPA eller WPA2, istället för WEP Transitional, där det är möjligt. (Skapar du ett rent 802.11n-nätverk, används den mest avancerade, WPA2. Men alla 802.11n apparater stöder WPA2, då ingen blandning av teknologi sker.)

Att dela skrivare och hårddiskar
Hemanvändare och mindre företag kommer att finna det billigare att koppla in en eller flera hårddiskar via USB (eller en separat USB-hub) istället för att använda ett dedikerat NAS (network-attached storage) eller att använda en dedikerad dator som filserver. Och trots att andra produkter kan låta dig koppla in en hårddisk så är Apples den enda som stöder Macens HFS Plus (Hierarchical File System Plus) och AFP, Apples Personal File Sharing-protokoll.

Administratörsverktyget erbjuder en mängd säkerhetsinställningar för att skydda hårddiskens mappar och filer, bland annat med hjälp av användarkonton och lösenord (med enbart läsrättigheter eller läs- och skrivrättigheter). Enskilda mappar kan dock inte skyddas vilket begränsar användbarheten i större kontor med många användare.

En del kantigheter återstår dock i denna nya produkt. AirPort Utility kommer inte alltid ihåg administrativa lösenord eller krypteringsnycklar när du gör ändringar i inställningarna. Och mjukvaran - inte bas-stationen - kraschade flera gånger under normala tester. Men då 802.11n-standarden är på gång kan du räkna med flera uppdateringar av firmware med början i mars månad.

MacWorlds köpråd
Apples nya AirPort Extreme bas-station tog god tid på sig men var värd att vänta på för alla som behöver bättre räckvidd eller hastighet i sina trådlösa nätverk. Även om billigare 802.11n-lösningar redan finns att köpa, kan ingen tävla med Apples enkla handhavande och igångsättande. Apple behöver bara lägga till Gigabit Ethernet för att uppfylla produktens sanna potential.
 
Av: Glenn Fleishman (översättning av Johan Niklasson)

Fakta

Fördelar: Betydligt snabbare än tidigare modell; bättre räckvidd; enklare konfiguration; enkelt att dela skrivare och hårddisk över nätverk.

Nackdelar: Inget gigabit Ethernet; saknar skydd av individuella mappar på delade hårddiskar.

OS kompatibilitet: 10.4.8

Pris som testad: 1 695 kr

Tillverkare: Apple Inc., www.apple.se