Kärt barn har många namn men Microsofts spelare kallas kort och gott Zune. Ledningen för företaget har dock försökt benämna den en "iPod-killer" och de försäljnings siffror som nu presenterats av NDP visar att Zune sålt riktigt bra under december.

Trots att iPoden dominerar marknaden och Zune fått en hel del dålig press har den alltså lyckats etablera sig som en av de absolut bäst säljande spelarna. Många kritiska röster får nu harkla sig och erkänna att Microsofts satsning fått ett gensvar bland konsumenterna och att de mycket väl kan nå sitt mål om 1 miljon sålda spelare till och med juni i år.

Statistiken som NDP grundar sig på inkluderar inte flera av de försäljningsplatser som normalt säljer en hel del MP3-spelare (iPodar) som Amazon, AppleStore och Wal-Mart. Detta betyder att Zunes marknadsandel troligen är betydligt mindre än de 10,2 procent som NDP-siffrorna anger.

Med ökad konkurrens blir de olika tillverkarna dock tvungna att utveckla bättre spelare med fler funktioner, något som musikälskande kunder får glädje av.