Trots att Disneys bolag säljer filmer via iTunes, och gör det överlägset bättre där än via andra nedladdningsaffärer, tvekar resten av Hollywood att släppa filmer för nedladdning. För det första är det rädslan för piratkopiering som spökar. Trots att det är relativt enkelt att kopiera en DVD och skapa en mängd kopior vill filmbolagen att det skall vara betydligt svårare när det gäler nedladdade filmer. För detta krävs speciellt krångliga kopieringsskydd, något som ännu inte funnit en praktiskt fungerande form.

Tekniker finns men filmbolagen har ännu inte funnit skäl att använda dem på nyutgivna filmer och tillverkare av apparater som innehåller tekniken har därför inte producerat dem då inget filmutbud existerar. Det är som om hela branschen väntar på en lösning. Oroligt tittar man på hur Apple lyckats få ett effektivt grepp om den nedladdningsbara legala musikmarknaden. Trots att Apple har en lösning som fungerar vill filmbolagen inte ge Apple lika stor makt över filmdistribution som Apple fått över musik (och tv).

Nästa hinder är priserna. Apple har försökt få ned priserna så att de kan sälja filmer för 9.99 dollar (74 kr). Detta är betydligt lägre än vad normala återförsäljare får betala och Apple argumenterar att filmerna inte behöver pressas på DVD, paketeras och skeppas - kostnader som man kan spara in via digital distribution. Filmbolagen argumenterar att digital nedladdning borde kosta MER än en DVD-film då det är "bekvämare" för kunden att köpa filmen på detta sätt.

Tack vara sin goda kommunikation (och det faktum att han är den största aktieägaren i Disney) har Steve Jobs och Disneys chef Robert Iger kommit överrens om att starta iTunes-försäljning som man nu gjort för att visa att Apples modell fungerar. Prissättningen av filmerna är en kompromiss och kan komma att ändras för att få fler filmbolag (resten av de stora) att kliva på tåget. Ifall tillräckligt många filmer säljs nås snart en finansiell smärtgräns hos de andra bolagen: hur länge har de råd att INTE sälja filmer på iTunes? Jon Healey hos LA Times har skrivit en artikel om denna problematik på länken nedan.