Interactive Advertising Bureau (IAB) är en industrigrupp som utvecklar gemensamma standarder och riktlinjer för digital reklam, och har en lång rad teknikbolag bland medlemmarna – bland annat Google, Meta och Adobe.

Gruppen höll nyligen sitt årliga ”ledarskapsmöte” och i ett tal gick vd:n David Cohen till angrepp på Apple, rapporterar Adage (via Macrumors).

– Det är inte ont om extremister som attackerar vår industri utifrån, men det finns även de som attackerar den från insidan. Apple är det tydligaste exemplet på cynismen och hyckleriet som ligger bakom den rådande extremistiska synen [på reklam].

David Cohen gick vidare på hur Apples appspårningsskydd hindrar andra att spåra användare mellan appar och webbplatser, medan Apples egna appar inte har något sådant hinder.

Apples mjukvarudirektör Craig Federighi sade i en intervju med Wall Street Journal 2021 att företagets appar inte spårar användare utanför appen, och att det skulle släppa en app som gjorde det så skulle den också följa de vanliga reglerna för spårning.

Spårningsskyddet i IOS och Mac OS gäller spårning utanför en viss utvecklares egna appar och webbplatser, till exempel med så kallade spårningspixlar. Funktionen hindrar inte utvecklare att slå samman data om användare från sina egna appar och sidor.