Uppdatering (2023-01-12):

Enkel lösning hittad för Homekit-bugg

I väntan på att Apple löser den bakomliggande buggen som får Homepod att inte kännas vid dina Homekit-tillbehör har användare hittat en enkel fix.

Reddit-användaren Bigpoppa1 upptäckte att om du döper om någon av dina Homekit-tillbehör med Hem-appen så uppdateras Homekit på Homepod och börjar fungera igen. Du kan sedan byta tillbaka till det gamla namnet.

Du kan byta namn på själva Homepod-högtalaren eller någon annan pryl – vi har testat med Homepod-namnet men andra användare rapporterar att det har funkat med till exempel en glödlampa. En del rapporterar att det dröjde en minut eller två efter namnbytet innan Siri-kommandon på Homepod började fungera igen.


Apples smarta högtalare har en dålig vecka. 9 to 5 Mac uppmärksammar två olika problem som har drabbat användare.

Det första är något som har förekommit tidigare, men verkar ha blivit värre sedan IOS 16.2 och Homepod Software 16.2 släpptes. Siri på Homepod har börjat svara att du måste fråga från Iphone (eller ”en annan enhet”) på frågor den tidigare inte har haft något problem att svara på. Det är okänt hur vanligt förekommande detta fenomen är, men det går inte att lösa genom att aktivera personliga funktioner i inställningarna.

Bugg nummer två började dyka upp under tisdagen och ett stort antal användare har redan rapporterat om det. Felet ligger i Homekit och innebär att Homepod inte kan svara på några förfrågningar som rör Homekit-tillbehör, och istället säger att du ”inte verkar ha ställt in några Homekit-tillbehör”, trots att de ligger där i Hem-appen och kan styras utan problem från Iphone, Ipad, Mac och Apple Watch.

Omstart av Homepod hjälper inte och åtminstone en användare har testat att helt nollställa och ställa in högtalaren igen utan framgång.

Det är okänt hur många av de drabbade som hann genomföra uppdateringen till Apples nya Homekit-arkitektur innan företaget drog tillbaka den, men undertecknad har inte uppdaterat och är likafullt drabbad.