Det har nu gått en vecka sedan Apple meddelade att det numera går att köpa filmer från Disney på amerikanska iTunes Store.

De första försäljningssiffrorna visar att man har sålt 125.000 filmer under premiärveckan. Det är något sämre än man hoppats på, men i takt med att allt fler filmer blir tillgängliga och att allt fler kunder får reda på att tjänsten finns så lär det bara gå uppåt. Trots allt har ju utbudet varit begränsat till 75 filmer så här i starten.

Förhoppningen är att filmförsäljningen ska generera inkomster på 50 miljoner dollar om året och det borde inte vara svårt att uppnå om man ser till erfarenheterna från försäljningen av TV-avsnitt.

När Apple började erbjuda TV-serier till försäljning fanns det fem TV-serier från ett TV-bolag (Disneyägda ABC). Ett år senare erbjuds över 220 serier från 43 TV-bolag och varje vecka ökas utbudet rejält. Snart kommer alla populära serier finnas att köpa på iTunes (om man är amerikan vill säga).

Farhågor om att försäljningen av TV-serier via iTunes skulle innebära kraftigt sänkta tittarsiffror hos TV-bolagen har också kommit på skam. Enligt Disneys CEO Robert Iger så kan det till och med förhålla sig så att tittarsiffrorna har ökat tack vare iTunes. Plötsligt har 29-åringar blivit intresserade av program som normalt endast lockar folk i 40-årsåldern.

Sedan lanseringen av Disneys filmer på iTunes har dessutom Disneys aktier stigit rejält i värde. Inte konstigt att Robert Iger passar på att tacka styrelsemedlemmen Steve Jobs för det goda samarbetet och alla goda råd.