Mark Gurman på Bloomberg skriver att han tror att Apple har inlett arbetet med att lägga till reklam i Kartor, och att reklam i appen kan lanseras någon gång under 2023.

Reklamen i fråga handlar om sponsrade sökresultat, det vill säga att företag kommer kunna betala för att hamna högre upp bland resultaten när användare söker efter till exempel restauranger i närheten. Det är något som sedan länge finns i Google Maps, Waze, Yelp och flera andra kartappar.

Läs också: Apple Kartor får detaljerade 3D-modeller i ytterligare tre länder

Förra veckan rapporterade Bloomberg att Apples reklamchef Todd Teresi vill växa företagets reklamdivision från intäkter på runt 40 miljarder till 100 miljarder kronor på sikt.

Apple har sedan några år tillbaka samma typ av reklam bland sökresultaten på App Store, och har fått mycket kritik från utvecklare för att tillåta skrupelfria utvecklare att göra reklam för rena kloner av populära appar, så att kunder luras att skaffa kopian istället för originalet.