När Iphone släpptes 2007 var det en revolutionerande produkt med ett användargränssnitt som fick alla andra mobiler att kännas som fossil av en äldre värld. Men IOS (eller Iphone OS som det hette i de tre första versionerna) var långt ifrån lika komplett som idag.

En grundläggande funktion som saknades i de första versionerna var kopiera och klistra in. Det var först på Iphone 3GS och Iphone OS 3.0 som det tillkom, och Apple producerade till och med en reklamfilm som gick på tv för att visa upp den.

Ken Kocienda, en av utvecklarna som var med i Scott Forstalls utvecklargrupp som tog fram de tidiga versionerna av IOS, skriver nu på Twitter om varför det tog så lång tid. De hade helt enkelt inte tid.

Det är välkänt att Apple ville få ut Iphone så tidigt som möjligt och att utvecklarna slet för att hinna klart. När Steve Jobs presenterade telefonen på Macworld Expo i januari 2007 hade systemet kraschat upprepade gånger medan Apple repeterade presentationen.

Ken Kocienda skriver att han kom på idén med förstoringsglasfunktionen som visar var textmarkören befinner sig under fingret där du inte kan se den. Men efter ursprungliga tester med funktionen upptäckte utvecklarna att markeringar ofta blev fel eftersom användare sällan lyckas lyfta fingret precis rakt uppåt.

Lösningen blev att logga alla punkter användaren höll fingret mot och välja punkter där fingret hölls still precis innan det började röra sig och lyftes från skärmen.