Iphone 13-serien, lanserad hösten 2021, levererar ”några av de bästa resultaten på många kvartal”, enligt en ny rapport som Consumer Intelligence Research Partners (cirp) har släppt och som 9 to 5 Mac först rapporterade om.

Det är fler som väljer någon modell ur Iphone 13-serien idag, än från Iphone 12-serien vid samma tid förra året. Iphone 13, 13 Pro, 13 Pro Max samt 13 Mini står för sammanlagt runt 75 procent av Apples Iphone-försäljning, ett rejält hopp upp mot 61 procent för Iphone 12-modellerna vid samma tid förra året.

Läs mer! Canalys: Iphone plockar marknadsandelar

Just Iphone 13 är bästsäljaren totalt sett, och står för 38 procent av den totala Iphone-försäljningen – den största andelen för en enskild modell på flera år.

Samtidigt har kunder uppgraderat snabbare från sin tidigare telefon, ett trendskifte efter att allt fler hittills behållit sina telefoner under längre tid. Enligt rapporten hade bara 20 procent av nyköparna haft sin gamla telefon i tre år eller mer, när frågan ställdes under andra kvartalet 2022. Förra året vid samma period låg siffran på 34 procent. Rejäla batteriförbättringar samt kameranyheter i Iphone 13 kan vara en del av förklaringen.

Även äldre Iphone-modeller säljer bra. Iphone 11, Iphone SE 2020 samt Iphone XR står tillsammans för 15 procent av den totala Iphone-försäljningen.

Mini-serien är å andra sidan en mindre framgångsrik saga. Iphone 12 Mini respektive 13 Mini står för ungefär tre procent marknadsandel vardera.

Läs också! Nytt EU-beslut gör att Apple behöver byta ut lightning mot usb-c