Att förutspå en jättes fall är vanskligt, men om det är något som kan hota Facebooks, eh… Metas existens är det företagets inställning till cookies och annonser, något som blottar hur svagt företaget egentligen är.

Det hela började redan för över ett år sedan, när Apple kungjorde att de inte längre bara skulle se på när användare spåras med cookies över webben, mellan tjänster, webbsidor och appar.

Apples agerande var lika blygsamt som kraftfullt; användare ska själva få välja om de vill bli spårade eller inte. En dialogruta med en enkel fråga och ett enkelt svar: ja eller nej.

Det räckte ändå för att väcka Mark Zuckerbergs ilska, som då tog småföretagare som gisslan i en argumentation om att Apple skadar mindre företag som är beroende av Metas annonsspårning. Men om hela erbjudandet bygger på ett oetiskt användande av cookies redan från början borde skulden ligga på Meta, inte på de som mot bättre vetande använder dessa tjänster.

I själva verket blottar denna debatt bara Zuckerbergs egna, krackelerande affär. Nick Heer på sajten Pixel Envy sammanfattade det kärnfullt:

”Om Metas affärsmodell inte kan hantera en enkel fråga om tillstånd, då är det en skruttig affärsmodell. Det borde ha varit bättre förberett för den dag då lagstiftare börjar ställa frågor. Det var de inte.”

Jag behandlade ämnet i en krönika redan sent 2020. Sedan dess har Meta inte förändrat mycket till det bättre. Som för att skapa någon sorts illusion om att Meta är mer än nyhetsflödet och några Facebook-grupper, valde de alltså att byta namn. Varningsklocka redan där.

Läs mer! Annonsattackerna mot Apple blottar Facebooks svaghet

Sedan har de också försökt staka ut någon sorts framtidsriktning med Metaverse, en presentation som krävde så mycket skämskudde att det var jobbigt. Visst, virtuella världar kanske kan bli något (i alla fall om du tycker det låter lockande att gå på ett virtuellt möte med ett svettigt headset på huvudet med en massa löjliga avatarer runt dig, som bara skapar illamående, istället för att bekvämt sitta kvar vid din dator). Själv tycker jag det påminner mer om Habbo Hotell eller kanske Second Life än någon sorts vision för framtiden.

Det blir liksom inte bra bara för att en stormrik kille i Silicon Valley säger att det är bra.

Meta är det svagaste tech-bolaget bland jättarna, med den svagaste affärsmodellen. Under hela tiotalet har de levt på ohämmad tillväxt av användare, men också på lånad tid från lagstiftare som inte hänger med teknikutvecklingen. Nu börjar verkligheten komma ikapp, men Zuckerberg verkar inte ha fler förslag på att bredda sin affärsmodell än att visa Metaverse, som dessutom lär vara många år bort innan det (om alls) blir något att räkna med. Tills dess lever de på sin omoraliska affärsmodell.

I ärlighetens namn, Mark Zuckerberg är knappast smartare än dig eller mig. Däremot råkade han befinna sig rätt plats vid rätt tillfälle. Harvard på tidigt 00-tal, när internet fortfarande lovade att koppla samman hela världen snarare än att splittra den.

Zuckerberg lyckades förvandla sin rating-sida för att bedöma utseendet på sina kvinnliga skolkamrater till att bli Facebook, och fick med sig investerare på kuppen.

Det senaste slaget mot Meta kom i form av ett brant stup i aktiekursen i början på februari. Aktien tappade 26 procent på en dag och har sedan dess inte återhämtat sig. Zuckerberg själv förlorade lika mycket pengar som Estlands hela bruttonationalprodukt under ett år. Men lugn, han är fortfarande en av världens rikaste män.

Visst har världens börser har varit skakiga sedan årsskiftet, men om den oron mestadels beror på yttre faktorer beror Metas ras snarare på inre blödningar.

Meta har en gigantisk användarbas, men vad händer om de inte vill följa med in i Metaverse? Användartillväxten sjunker, och hur blir det om, eller när, reglerna kring att spåras på nätet tajtas åt ännu mer?

Om Zuckerbergs ilska mot Apple är ärlig och inte spelad, visar detta på en allvarlig svaghet i Metas hela affärsmodell. Alla vet att det företag som vilar på ett enda ben kan råka illa ut.

Google förbereder sig redan för en post-cookie värld – det borde också Meta göra. Inte minst för att det är så mycket värdigare att utveckla sin egen affär, snarare än att peka finger åt andras.