Är du intresserad av ljud och Apple har brittiska ljudtidningen What Hifi en intressant intervju med Gary Geaves, som har titeln underdirektör för akustik på Apple. Han basar över utvecklingen av ljudet i hörlurar som Airpods, högtalare som Homepod och även tekniker som rumsligt ljud. Med i intervjun är även Eric Treski från marknadsavdelningen.

Angående nya Airpods 3 säger Gary Geaves att den största utmaningen var att få en konsistent ljudbild för olika lyssnare, trots att hörlurarna inte trycks in i hörselgången. Den automatiska eq:n som först introducerades i Airpods Max har anpassats för lilla Airpods och gör en stor del av det arbetet. En mikrofon på insidan mäter ljudet och anpassar framför allt basen men även mellanregistret för att musiken ska låta som det är tänkt.

Intervjun går också in på rumsligt ljud. Gary Geaves säger att Apple har mätt hur olika människor hör ljudet ur högtalare som är placerade på olika platser runt om i rummet beroende på formen på huvudet, öronen och till och med ansiktsformen. Företaget har sedan tagit fram en profil för rumsligt ljud som ger bäst möjliga rumslighet för så många som möjligt.

Eric Treski säger att utvecklingen av rumsligt ljud skedde som ett samspel mellan akustikutvecklarna, Apple Music och även utvecklarna av Garageband och Logic som i sin tur talar med professionella musiker och producenter.

En intressant sak som framkommer i intervjun är att placeringen av de virtuella högtalarna när du aktiverar rumsligt ljud med hörlurar skiljer sig åt mellan olika uppspelningsenheter. Med Apple TV är högtalarna placerade längre ifrån dig än med Iphone, eftersom skärmen du tittar på befinner sig på olika avstånd.

På tal om bluetooth och dess begränsningar erkänner Gary Geaves att det så klart är en begränsning och att Apple skulle vilja ha mer bandbredd, men att han inte kan säga något mer. What Hifis intervjuare Tom Parsons skriver att det verkar som att Gary Geaves gärna skulle prata mer om ämnet, men att han inte får.