Det var en mindre bomb som släpptes i veckan när Apple meddelade att man skulle erbjuda handböcker och delar för den som vill reparera sin Iphone på egen hand. Ett efterlängtat beslut bland vissa, men det kommer troligen inte påverka den genomsnittlige Iphone-användaren, skriver Appleinsider.

En ny studie bland 2 000 amerikanska kunder som köpte en ny Iphone, Ipad, Mac eller Apple Watch under en tolvmånadersperiod (som tog slut i september i år) visar att bara en bråkdel bedöms vara intresserade av Apples ”självservice”.

Krönika: Bravo Apple – det krävs mod att erkänna fel

Studien, som utförts av Consumer Intelligence Research Partners, visade att bara sex procent hade problem med en sprucken skärm på sin Iphone under tolvmånadersperioden. 14 procent hade problem med för kort batteritid.

Av dessa siffror drar firman slutsatsen att Apples självservice inte kommer ha någon större påverkan på försäljningen av nya Iphone-modeller. Hur väl det stämmer med verkligheten återstår att se, i takt med att Apple utökar självserviceprogrammet allt eftersom.

Läs mer! Apple kovänder: Nu ska alla kunna reparera Iphone i hemmet