Uppdatering (2021-11-16):

Apple har nu svarat på kritiken mot att företaget köper reklamplats på Google för flera populära appar.

Enligt elektronikjätten sker det hela öppet och med utvecklarnas vetskap. Förfarandet har pågått i fem års tid och omfattar ett hundratal appar, rapporterar Appleinsider.

Apple lyfter fram att apparna som det rör sig om har nämnts fler än 70 miljarder gånger via mejl, sociala medier och annonser enbart under 2020.

Läser man mellan raderna anser alltså Apple att utvecklarna borde vara tacksamma över gratisreklamen.

Tidigare:

Apple köper reklamplats på Google för flera populära appar. Det påstår en rad stora apputvecklare, rapporterar Forbes.

Gratisreklam brukar inte vara något företag klagar på, men i det här fallet handlar det inte om någon välgörenhet gentemot utvecklarna utan enligt dessa om ett nytt sätt för Apple att öka sina egna intäkter.

Apparna i fråga har nämligen en sak gemensamt: Dyra prenumerationer som kan köpas antingen i appen (med Apples köp-i-appen) eller direkt från utvecklarna på webben. I det senare fallet får utvecklarna alla intäkter, medan de måste dela 30 eller 15 procent med Apple i det tidigare.

Utvecklarna som riktar anklagelserna mot Apple ligger bakom välbekanta appar som Babbel, Tinder, Plenty of Fish, HBO och Masterclass. Vissa av deras prenumerationer går på tusentals kronor om året och därför är det billigt för Apple att betala uppåt en hundralapp för varje ”konvertering” som det kallas i reklambranschen när någon som ser en reklam går vidare och köper produkten i fråga.

Apputvecklarna kallar Apples beteende för ”reklamarbitrage” och utöver lägre intäkter klagar utvecklarna på att det leder till att de inte får någon koppling till kunderna och därmed inte kan ge support med prenumerationer och annat.