Det har gått tio år sedan Steve Jobs dog. Under sin andra period på Apple mellan 1997 och 2011 var han djupt involverad i lanseringen av Imac, Ibook, Airport, Ipod, Macar med Intel-processorer, Ipad och världens förmodligen största produktsuccé någonsin: Iphone.

Hur skulle det gå utan Steve i spetsen för utvecklingen av nya produkter? Många användare var oroliga, och många experter var säkra på sin sak: Det skulle gå åt helvete. Kanske inte omedelbart, men allt eftersom Apple fick slut på idéer som härstammade från Steve skulle den kreativa energin försvinna. Apple var, kort sagt, dödsdömt. Tim Cook var visserligen en av världens främsta experter på logistik, men utan känsla för produkterna var det omöjligt för honom att leda ett så produktfokuserat företag, hette det bland annat.

Så hur har det gått? Efter tio år kan vi blicka tillbaka och se vad Apple har åstadkommit under Tim Cooks ledning.

Nya produkter

Med Steve Jobs som vd lanserade Apple i princip fyra nya produktkategorier: Den första moderna, färgglada datorn; den första lyckade mp3-spelaren som för alltid förändrade hur vi lyssnar på musik; den smarta mobilen som helt har revolutionerat både mobilindustrin och hur de flesta använder internet; surfplattan.

Under Tim Cook har Apple lanserat två produkter i samma klass: Apple Watch och Airpods. Utöver dessa har Apple lanserat datorer med högupplösta ”retina”-skärmar, och håller på med sitt tredje stora processorarkitekturbyte, från Intel till Apple Silicon. Det ryktas om ytterligare två nya kategorier – ar-glasögon och en bil – men det är just bara rykten tills Apple står där med en färdig produkt på ett av sina special events.

Både Steve Jobs och Tim Cook var vd när Apple lanserade en högtalare som senare lades ner. Ipod Hi-Fi under Steve, Homepod under Tim.

Försäljningssiffror

Sista året Steve Jobs var vd sålde Apple runt 70 miljoner Iphone och hade totala intäkter på knappt en biljon kronor. Det var inte så pjåkigt, men 2020 såldes enligt uppskattningar från olika analysfirmor kring 200 miljoner Iphone-enheter och Apples intäkter nådde över 2,3 biljoner kronor. Totalt är över en miljard Iphone i bruk runt om i världen. Antalet sålda enheter var som högst 2015 (drygt 230 miljoner enheter) men har återigen ökat efter att ha sjunkit till cirka 190 miljoner enheter 2019.

Trots analytikers domedagsprofetior om att billiga Android-telefoner kommer sluka hela marknaden och lämna Iphone med någon ynka procent har Apple bibehållit över tio procent marknadsandel globalt och i viktiga marknader som USA och Japan har Iphone idag över 50 procent av marknaden.

Ipad hade en lång svacka efter initiala framgångar, men har de senaste året börjat växa igen och under 2020 ökade försäljningen rejält med uppskattningsvis 60 procent jämfört med 2019.

Apple Watch har gått från åtta miljoner sålda enheter 2015 till uppskattningsvis 43 miljoner under 2020. Över 110 miljoner exemplar av Airpods såldes samma år enligt analysfirmor.

Macförsäljningen har dessutom legat still eller ökat under hela årtiondet, samtidigt som resten av pc-marknaden har urholkats. Sedan M1-Macarna lanserades förra hösten har försäljningen skjutit i höjden ytterligare. Macen alltså gått mot strömmen och vuxit på en krympande marknad.

Aktiekursen

Det har kanske ingen direktkoppling till framgångarna sett ur en konsuments perspektiv, men som svar på analytikers domedagsprofetior kan Apples aktiekurs ändå vara värd att nämna. Omräknat för att inkludera splittringarna av aktien som genomfördes 2014 och 2020 var Apples aktiekurs i oktober 2011 cirka 15 dollar. Idag är den knappt 140 dollar – en ökning med 830 procent.

Vad vi än tycker om Apples nuvarande produkter är det tydligt att företaget har haft ett lyckat årtionde. Hur det blir i framtiden återstår att se.