Washington Post har upptäckt att flera populära appar skickar information som kan användas för att spåra användare även om de har tackat nej till spårning eller helt stängt av det i IOS inställningar.

Bland apparna märks till exempel spelet Subway Surfers, som enligt tidningen skickar 29 olika uppgifter om användarens enhet till reklamförmedlarna Chartboost och Vungle.

Bland uppgifterna finns sådant som i sig självt inte kan spåra dig, men tillsammans med många andra uppgifter kan bygga upp ett digitalt ”fingeravtryck” av din enhet. Det gäller till exempel enhetens namn, regioninställningar, operatör, aktiverade tangentbord och hjälpmedelinställningar.

Några uppgifter verkar vara mer eller mindre oanvändbara eftersom de varierar så mycket från stund till stund, till exempel nuvarande ljusstyrka på skärmen och batterinivå.

Chartboost, som ägs av Zynga, har inte svarat på Washington Posts frågor. Vungle säger att uppgifter om region och vilken enhet du har skickas för att kunna visa reklam på rätt språk och med rätt storlek för just den enheten. Men företaget ger inget svar på vad till exempel enhetens namn eller nuvarande batterinivå kan ha för praktisk nytta.

Andra företag går ännu längre och visar öppet att de har tekniker för att kringgå IOS spårningsinställning. Appsflyer och Kochava har enkla inställningar för att aktivera insamling av data som kan spåra individuella enheter. Båda säger att tekniken är där för utvecklare som har flera egna appar och egna webbplatser och vill spåra användare mellan dessa – något som tillåts av Apples regler – men det är utvecklarnas ansvar att inte missbruka den.