Doug Field är van att leverera. Han har ett gediget förflutet på flertalet storföretag. Under tiotalet ledde Field utvecklingen av Tesla Model 3 – en inte obetydlig bedrift.

När Field sedan återvände till Apple år 2018 (ja, han har gjort en tidigare runda på företaget år 2008) var det för att chefa över avdelningen ”special projects”, av många spekulerat som den avdelning där just det mystiska – och av Apple bekräftade – bilprojektet Project Titan äger rum.

Från utsidan var bilden klar och tydlig. Nu skulle Field göra för Apples bilprojekt vad han gjort för Tesla med Model 3.

Nu är han borta från Apple, igen. Doug Field lämnade nyligen företaget för att ta anställning vid Ford. Till de nya arbetsuppgifterna hör att lyfta det gamla bilföretaget till nya, digitala nivåer. Dessutom på det företag där han också började sin professionella karriär 1987, något som bland annat CNBC rapporterat.

Det är en prestigefylld anställning för Ford, men för Apple är inget annat än ett magplask. Som dessutom utspelas inför öppen ridå.

När den viktigaste figuren i Apples bilprojekt istället väljer att ta anställning hos Ford, reser sig frågetecknen. Om till och med Ford, en traditionell biljätte av den gamla skolan, är mer lockande än Apple – vad finns då egentligen för substans bakom ”Project Titan”. Finns det något alls att ta på i Apples testlabb?

Vad hade Apple egentligen tänkt bidra med på den, ska sägas, inte helt lättnavigerade bilmarknaden? Vill Apple alls göra en bil? Kan de?

Och framför allt, vad har Apple hållit på med i alla dessa år?

Vi började rapportera om Apples bilprojekt redan 2014, och sedan dess har ingenting av substans lämnat Apples lokaler.

Till saken hör också att Apple har fått så många chanser att leverera en bil, om de bara velat. Av Doug Field. Av andra bilföretag.

För tusan, till och med av Tesla. Tesla!

Det är tur att Apple inte behöver gå längre än till sin egen kassakista för att hämta in kontanter, för vilken riskkapitalist skulle vilja investera i ett bilprojekt som efter minst sju års utveckling inte producerat annat än ständiga personalomsättningar och chefsbyten.

Att Doug Field nu lämnar är lätt att se som ännu ett tecken på Apples velighet.

Om du som Apple-användare såg fram emot att snart kunna parkera en bil med äpple i fronten är det dags att börja bilshoppa någonting annat.

Av Project Titan återstår nu bara spillror.