Teleperformance är ett av världens största call center-företag, och utför telefonsupport åt jättar som Apple, Amazon och Uber. NBC News rapporterar att företaget under våren har tvingat anställda i Colombia som jobbar med just Apple att skriva på ett nytt kontrakt som innebär stora ingrepp i den personliga integriteten.

Kontraktet tillåter Teleperformance att installera övervakningskameror i de anställdas hem som styrs av ai och enligt företaget är till för att se till att de anställda inte fotograferar eller på andra sätt kopierar några uppgifter som tillhör företagen de jobbar åt.

Anställda som NBC News har talat med säger att de inte har några avskilda kontor där sådan övervakning möjligen vore acceptabelt, utan jobbar i rum som delas med resten av familjen inklusive barn. En kvinna säger att hon jobbar i sovrummet och inte vill ha några kameror där, men skrev på kontraktet eftersom chefen hotade att flytta henne från Apple-supporten.

Förutom att upptäcka om anställda använder kameror eller mobiltelefoner påstås ai:n registrera om de släpper mus och tangentbord en längre stund och klassar arbetarna som inaktiva, gissningsvis för att kunna sänka lönen eller straffa dem på andra sätt.

Apple säger till NBC News att det i sina kontrakt med leverantörer gör klart att video- och fotoövervakning inte är tillåtet. Företaget ska även ha utfört kontroller hos Teleperformance i Colombia tidigare i år.