Amerikanska Senatens justitieutskott utreder huruvida Apple bryter mot några konkurrenslagar, och har tagit emot vittnesmål från flera företag i organisationen Coalition for App Fairness: Spotify, Match och Tile.

Nu har företaget skickat in ett svar till utskottet, underskrivet av Apple-direktören Kyle Andeer. Apple anser att företagens anklagelser handlar om affärsdispyter och inte konkurrensbrott, och har specifika spar på alla tre företagens påståenden.

Spotify har klagat på två saker: att Apple inte tillåter alternativa betalningslösningar för köp-i-appen och att Apple bara tar en avgift för digitala varor och inte fysiska. Apples svar på det första är att App Store-avgiften på 30 procent är i linje med vad andra appbutiker tog innan App Store lanserades och hur det har fortsatt se ut efter.

Apple påpekar också att Spotify inte sänkte priset på prenumerationer när Apple sänkte avgifter från 30 till 15 procent för kunder som har haft prenumerationen i över ett år, samt att färre än en procent av Spotifys prenumeranter betalar via App Store.

Vad gäller det andra klagomålet skriver Apple att digitala varor upplevs på Iphone och förlitar sig på de många tekniker och funktioner Apple har byggt in i telefonen. Det skiljer sig från en taxiresa eller hämtkaffe som huvudsakligen avnjuts utanför telefonen.

Svaret till Match är liknande, men inkluderar även en passage om att Match ljög när det påstod att Apple vägrade släppa en uppdatering av Tinder på grund av en ny säkerhetsfunktion för hbtq-användare. I själva verket var det en otydlig prisstruktur som skulle ha brutit mot FTC:s regler, skriver Apple.

På Tiles kritik svarar Apple med en svidande diss:

– Tiles vittne påstod att Apple ”känner till våra priset, våra marginaler, hur bra våra produkter säljer i butiker, vilka våra kunder är, hur mycket vi tar för prenumerationer och vilka funktioner folk använder”. För flera år sedan hade Apple en del information om hur Tile sålde i Apples butiker. Den sålde inte bra.

9 to 5 Mac har delat hela brevet här.