I förra veckan uppdaterade Facebook ett blogginlägg skrivet av Dan Levy, chef för reklam- och företagsprodukter, som rör Apples nya appspårningstransparens i IOS 14.5 och senare.

Facebook hade tidigare sagt att de olika IOS-apparna inte ens skulle försöka fråga om lov att få spåra dig utanför appen, men ångrade sig tidigare i år och har nu släppt uppdateringar av Facebook och Instagram som är anpassade till de nya reglerna.

Innan apparna försöker be om lov att få spåra dig – något de bara kan göra om du har aktiverat den funktionen i Inställningar -> Integritet -> Spårning – visar de en informationsruta som kortfattat förklarar varför Facebook tycker att du ska tillåta spårning.

Facebook listar tre påstådda fördelar med att aktivera spårning:

  • Reklamen blir mer personlig.
  • Du hjälper Facebook/Instagram fortsätta vara gratis.
  • Du stödjer företag som förlitar sig på reklam för att nå kunder.

Facebook har länge sagt att tjänsten alltid kommer vara gratis, men The Verge påpekar att den gamla sloganen ”gratis för alltid” togs bort 2019 och att Mark Zuckerberg i ett förhör i amerikanska kongressen sade att det ”alltid kommer finnas en version av Facebook som är gratis”. Det lämnar så klart en öppning för en betalversion.

Apputvecklare måste fråga om lov från användare för att kunna spåra dem utanför sina egna appar, till exempel för att se vilka produkter du har sökt efter och kunna visa reklam för liknande saker, men får använda andra uppgifter om användare för att rikta reklam.