2019 myntade säkerhetsfirman Sophos ett nytt begrepp: Fleeceware. Det kan översättas till ”skinnarappar”, i betydelsen att lura av någon pengar.

Det är en underkategori av program i vad som brukar kallas ”potentiellt oönskad mjukvara” (PUA eller PUP på engelska), och handlar om program som med olika knep försöker lura användare att betala så mycket som möjligt för så liten utvecklarinsats som möjligt.

Avast har börjat kartlägga fenomenet på App Store, efter förra månadens avslöjanden om utbredda bedrägerier, och har redan hittat 204 ”skinnarappar” som tillsammans har dragit in över 400 miljoner dollar på App Store och Play-butiken med hjälp av bedrägliga prenumerationer.

Gemensamt för apparna är att de har en väldigt kort prova på–period på bara några dagar för en dyr prenumeration, och en upplåst funktionalitet som inte kommer i närheten av att göra skäl för priset.

Enligt Avasts kartläggning är de här bedrägerierna vanligast inom följande appkategorier:

  • Musikinstrument.
  • Bildredigering.
  • Kamerafilter.
  • QR-kodskannare och pdf-läsare.
  • Slemsimulatorer.
  • Spådomsappar.

Många av apparna vänder sig mot barn. En hel del har även gjort en luring och byggt upp en användarbas som gratisapp eller med ett engångspris, för att senare plötsligt övergå till dyra prenumerationer.