Apples påstådda bilsamarbete fortsätter ta nya vändningar. Under veckan har Hyundai/Kia bekräftat att samtalen med Apple om att bygga deras kommande elbil har ”tagit en paus”.

Och så är rykteskarusellen igång igen.

Enligt uppgifter från Investmentbanken Wedbush fortsätter Apple leta efter en samarbetspartner och säger samtidigt att det råder en mer än 85-procentig chans att Apple sluter ett samarbetsavtal med en biltillverkare under kommande tre till sex månader.

Något motstridigt mot tidigare uppgifter påstår banken att Hyundai fortfarande är aktuella för samarbetet, men också att Volkswagen är en toppkandidat. Den senare har inte nämnts i dessa Apple-sammanhang tidigare.

Plötsligt verkar det som snart sagt var och varannan biltillverkare är aktuella. Enligt J.P. Morgan är även Renault en tänkbar kandidat för ett elbilssamarbete och dess allianspartner Nissan ska uttryckligen ha visat intresse för Apple.

Några saker har vi lärt oss efter senaste tidens turbulens.

Dels att Apple verkligen tycks ha fört seriösa samtal med Hyundai/Kia om ett samarbete. Nu har Hyundai/Kia bekräftat detta två gånger, båda gånger mot Apples vilja. Dels att Apple letar efter en samarbetspartner för att bygga bilen. Att Apple skulle dra igång egen biltillverkning verkar helt enkelt som ett övermäktigt åtagande, även för Iphone-jätten. Apple har ju dessutom en lång tradition av att låta andra företag bygga sina produkter, så det är inte särskilt förvånande.

Vi har också än en gång fått se att den som överväger ett samarbete med Apple får en envis partner.

Enligt uppgifter till Bloomberg avbröt Apple samtalen med Hyundai för att de inte lyckades hålla locket på.

Hyundai brände sig, precis som Nvidia gjorde en gång i tiden med felaktiga grafikkort och som därefter blev bannlysta från Apples produkter för all framtid. Apple är ett långsint företag.

Vilka tillverkare med kapacitet till övers finns då kvar på listan att beta av? Och vem vill gå med på Apples hårda krav att tillintetgöra sin egen märkesidentitet för att få bygga en bil åt Apple. För Apple lär ju knappast tillåta ”Volkswagen inside”-klisterlappar på instrumentpanelen à la Intel.

Oavsett lär det inte bli enkelt att samarbeta med Apple. Ett företag som är vana att få som de vill. Annars går de bevisligen därifrån.

Apple iPhone 12 64GB Pris vid test: 8350 kr.

Bästa pris just nu: 8890 kr