Apples bilkopplingssystem Carplay är i dag vanligt i nya bilar, men de allra flesta bilarna som kör runt på svenska vägar idag saknar det. Du behöver dock inte vänta till nästa bilköp för att få tillgång till musikuppspelning, kartor, Siri-styrning och annat som Carplay har – du kan nämligen, i de flesta fall, hyfsat enkelt installera en ny stereo med Carplay-stöd från ett gäng tillverkare som Sony, Pioneer och Kenwood.

Du kan antingen ge dig på installationen på egen hand eller anlita en verkstad. Det senare kommer förmodligen kosta en tusenlapp eller mer. Att göra det själv behöver inte vara krångligt alls, men varierar så klart beroende på vilken bilmodell du har.

Vi har pratat med Patrik Ahlzén på BRL Electronics, en svensk kedja som både säljer stereor och andra ljudprylar för bilar på nätet och utför monteringar i sina verkstäder.

– Det är lätt att uppleva ett stereobyte som ett stort projekt till en början, men det är ofta lättare än man först kanske tror. Det tar ungefär 30-45 minuter att byta själva stereon. Det kanske mest tidskrävande är att montera den externa handsfreemikrofonen på ett passande ställe.

För den här guiden har vi testat att installera en Sony XAV-AX1005DB i en Peugeot 308 (2008), en bil vars inbyggda stereo varken har bluetooth eller aux-in, men som har reglage vid ratten. Sonyn är en av de billigare modellerna med stöd för Carplay (XAV-AX1000 är samma modell utan dab-radio). En del lyxigare modeller har stöd för trådlös Carplay och har bättre skärm. En del modeller har usb-kontakter på baksidan, den vi valt har usb-uttaget på framsidan: Det senare kräver mindre dragning av sladdar, men innebär att du måste ha en usb-sladd som sitter fast i mittpanelen.

Egen risk

Ett stereobyte är en relativt vanlig företeelse och vi har gjort vårt bästa för att påtala potentiella risker och problem, men vi måste ändå påpeka: Går något fel är det du som får leva med det. Gör bara ingrepp som du själv är bekväm med. Precis som Apple inte kommer att hjälpa dig om du ger dig på att byta batteri i Iphone på egen hand och något går sönder, kommer varken biltillverkare eller försäkring ersätta dig om du råkar paja något i bilen.

– Det finns väldigt få faktiska risker vid ett stereobyte, förutsatt att du använder dig av rätt kablar och följer instruktionerna. Vi rekommenderar att inte klippa några kablar – med rätt installationskit och kablar kommer detta inte behövas. Tillverkaren har alltid testat lösningen innan den släpps för försäljning, och den är alltid byggd för en särskild bilmodell, säger Patrik Ahlzén.

Kontrollera din bil

Innan du ens köper en ny stereo rekommenderar vi att du söker efter guider till att uppgradera stereon i just din bilmodell. Youtube är fullt av guider till de flesta bilar, du bör inte ha några svårigheter att hitta en video som visar hur du lossar den inbyggda stereon så att ingenting går sönder.

Kolla gärna flera videor för att minska risken att just den video du hittat gör något som inte är så smart. Det kan också vara bra att läsa kommentarerna – ibland hittar du smarta tips från andra som följt videon. Du kan också hitta mer generella instruktioner som inte gäller en viss bilmodell men är gjorda av proffs, exempelvis svenska butiken BRL Electronics och amerikanska biltidningen Car and Driver. Titta gärna på dessa videor också.

Adapter

Sök sedan efter vilken typ av adapter du behöver för anslutningen. Biltillverkarna har olika kontakter och i många fall kan det finnas adaptrar för att ansluta moderna stereor till just din bil. Ebay är ett bra ställe att hitta adaptrar till rimliga priser, men det finns även svenska butiker som BRL Electronics. I vårt fall behövde vi en adapter som även kopplar stereon till bilens inbyggda ratt-reglage, samt en antennadapter eftersom bilen använder en så kallad Fakra-kontakt och Sonyn behöver en DIN-kontakt.

Tänk på att inkludera din bils årsmodell, så att du inte råkar få instruktioner för en föregående eller efterföljande modell av samma bil. I vårt fall är det Peugeot 308 ”MK1” (2007–2013), och inte andra generationen ”MK2” från 2013 och framåt. Du kan kontrollera vilken modell du har i användarhandboken.

Om du inte hittar någon adapter för att ansluta en standard-stereo till just din bil går det fortfarande att installera, men då kommer du behöva skarva kablar och annat som är mer pilligt och medför större risker. Det är därför inget vi rekommenderar för den som inte har stor vana av bilelektronik – då är det bättre att betala för en proffsinstallation.

På nyare bilar kan det finnas funktioner som backkamera. I de flesta fall finns ingångar för sådant på baksidan av stereon, men du kan även behöva ansluta en särskild strömkabel för att stereon automatiskt ska växla till inmatning från kameran när du lägger i backen. Det brukar handla om att ansluta kabeln tillsammans med strömkabeln till backlamporna. Eftersom de tänds när backväxeln är i är det en perfekt signal. Men kolla upp det för just din bilmodell.

I de flesta fall behöver du även en ny plastram som ska sitta runt stereon eftersom fabriksmonterade stereor sällan har samma form som en tredjepartstereo som följer DIN-standarden. Hur komplicerade och dyra dessa är varierar stort – Ebay är ofta en bra källa för billiga komponenter.

Originalstereon urplockad

Ta ut inbyggda stereon

På en del bilar är det viktigt att du kopplar ur batteriet innan du börjar meka med stereon. På de flesta är det inget krav. Så länge du har fått tag i en adapter, att du bara kommer använda de färdiga kablarna och kontakterna är risken låg att du kortsluter något. Ingen av de instruktionsvideor vi har sett för just Peugeot nämner att ta loss batteriet, men vi har sett varningar om att till exempel Volvo-bilar kan få en airbag-felkod om du inte kopplar ur batteriet innan du lossar på plastpanelerna runt ac:n.

Patrik Ahlzén säger att det gäller ytterst få bilar, främst ett gäng Volvo-modeller tillverkade i mitten av 2000-talet när can-bus-tekniken var ny. Vad gäller batteriet säger han så här:

– Att koppla ur minuspolen är något som man bör göra, och även står i stereons manual, men det är i sig inget som krävs i de flesta stereobyten. Det gäller främst nyare bilar, med mer komplexa system. Det är alltid en bra idé att ta hjälp av antingen oss eller en professionell montör om man känner sig osäker.

Följ instruktionerna du har hittat för att lossa och ta ut bilens inbyggda stereo. Verktygen vi behöver är en bitsmejsel med torx-bits och ett bändredskap i plast (för att bända loss plastramen utan att något går sönder), men andra märken kan ha andra skruvhuvuden. Ta det lugnt och var försiktig så du inte bryter av några plasthakar eller annat.

Ta ett foto av anslutningarna på baksidan av originalstereon. Se till att spara det med ett namn som gör det enkelt att hitta, om du skulle behöva friska upp minnet för att byta tillbaka till den stereon i framtiden. Det kan vara bra att ta flera bilder under processen så att du kan se hur du gjorde (vem vet, instruktionsvideon du hittade kanske plockas bort).

Koppla sedan ur kablarna och lägg undan den gamla stereon. Vira in den i bubbelplast eller liknande så att den håller sig i gott skick.

I DIN-bur
De flesta nyare bilar har egen design på mittkonsolen och du behöver en särskild plastram för just din bil, annars kommer det se ut så här med en stereo i standardformat.

DIN-bur

Stereon du köper levereras normalt med en metallbur som ska monteras i öppningen efter originalstereon. I vissa bilmodeller kan denna vara svår att få på plats, du kan behöva köpa en specialanpassad till din bil. Dessa säljs också i paket tillsammans med kabeladapter och/eller plastramen som ska sitta runt.

Anslut adapter och koppla in

Följ instruktionerna för adaptern du har köpt för att koppla de olika sladdarna. I vårt fall handlar det om att ansluta ett par molex-kontakter till adaptern för rattreglagen, och en adapter för Sonyns iso-kontakter för ström och ljud till Peugeons stora fyrkantiga kontakt. Sedan ansluter vi andra ändan av iso-kabeln till stereon, samt antennadaptern och kablarna för rattreglage och mikrofon (som du behöver om du vill använda stereon för Siri och handsfree-samtal).

Kablar

Behöver du dra till exempel en mikrofonkabel, dab-antenn eller usb-kabel från baksidan av stereon till handskfacket eller någon annanstans, gör du det nu. Om du inte är van att meka med bilar kan det här faktiskt vara det krångligaste momentet. En del stereor med Carplay har en grön kabel som ska anslutas till handbromsen. Det är en säkerhetsfunktion som innebär att stereon stänger av vissa funktioner när handbromsen inte är åtdragen, till exempel möjligheten att se på video.

Om det finns lösa kablar kan du tejpa ihop dessa med eltejp för att minimera kabelhärvan bakom stereon. Tejpa också över kontakter på eventuella lösa kablar med metallkontakt – i värsta fall kan de komma åt något och leda till kortslutning.

När allt är anslutet är det bara att se till att kablarna är ur vägen bakom stereon och försiktigt trycka den på plats. Testa att allt fungerar genom att slå på tändningen.

Klart
Färdigt! Vi noterar att plastramen inte sitter perfekt och inte har exakt samma färg som originaldelarna. Sånt kan du få leva med, speciellt om du som vi köper billiga delar på Ebay.

Om du har en bil med rattreglage och skaffade en adapter för det kan du behöva programmera stereon så att den förstår vilka knappar som gör vad. Läs instruktionerna för din stereo och adapter för att se hur du ska göra.

Fungerar allt som det ska avslutar du genom att sätta den nya plastramen på plats och återställa eventuella andra bitar du var tvungen att ta loss för att komma åt stereon.

Vi upprepar: Låter allt detta för krångligt rekommenderar vi en professionell installation istället! Om du betalar flera tusen för en ny stereo kanske det inte är hela världen att lägga ytterligare en tusenlapp på att få den monterad. Det ger även extra trygghet då installatören står för risken om något går fel.

Sony XAV-AX1005DB Pris vid test: 3633 kr.

Bästa pris just nu: 3339 kr