Mellan oktober 2016 och februari 2018 sålde Apple två modeller av Macbook Pro på 13 tum som löper risk att drabbas av skärmproblem.

De drabbade datorerna har antingen en bakgrundsbelysning som slutat fungera helt och hållet eller där det förekommer vertikala ljusa områden längs hela skärmens nederkant.

Problemet orsakades av en flexkabel som är aningen för kort, något som gjorde att skandalen fick namnet ”flexgate” i media.

En grupp missnöjda amerikaner med Mahan Taleshpour i spetsen valde att väcka grupptalan mot Apple och nu har rättegången inletts.

Enligt Mahan Taleshpour var Apple väl medvetna om Flexgate, detta då det publicerades en lång rad inlägg på företagets supportforum som beskrev problemet. Men i stället för att erkänna att man sålt defekta datorer valde Apple att radera inläggen i fråga, rapporterar Macrumors.

Om Apple fälls kan det bli tal om rejäla böter, särskilt som företaget väntade så länge med att erkänna att det överhuvudtaget fanns ett problem.

Först i maj 2019 valde Apple att dra i gång ett serviceprogram för de berörda modellerna. Numera gäller det i fem år från det ursprungliga inköpsdatumet eller tre år från serviceprogrammets startdatum (21 maj 2019), beroende på vilket som är längst.

Från och med 2018 används en längre flexkabel i Macbook Pro, så dessa exemplar ska inte vara berörda.