Apple har aldrig haft särskilt mycket till övers för spel och det är sällan som Mac OS fått spelfrämjande nyheter. Företaget slutade för länge sedan uppdatera den gamla grafikmotorn opengl. Även om Metal är riktigt kraftfullt har Apple inte brytt sig om att se till att ramverket har alla funktioner för spel som finns i konkurrerande ramverk som Vulkan och Direct3d.

På sätt och vis har det varit förståeligt, eftersom de Macar som säljer bäst har haft undermålig grafikprestanda på grund av Intels integrerade grafikkretsar. Men nu när dessa har ersätts av Apple Silicon-processorn M1 tar spelgrafiken ett enormt skutt uppåt.

M1:s gpu slår grafikkort som Geforce 1050 Ti och Radeon RX 560 och ligger inte långt efter nyare kort som Geforce 1650 Max-Q och Radeon 5500M. Apple har fortfarande en bra bit kvar till att nå upp till fetare grafikkort som Radeon RX 5700 XT, som du kan köpa till i en 27-tums Imac, men du behöver inte längre en egpu för att kunna spela nyare, tyngre titlar på en Macbook Air eller 13-tums Macbook Pro.

Vilka spel fungerar och hur bra?

Om du inte själv vill sitta och leta kan vi tipsa om en praktisk resurs. Thomas Schranz har tagit fram sajten applesilicongames.com som listar en lång rad spel testade av honom själv eller andra. I de flesta fall visar tabellen hur spelet har installerats (Steam, App Store, etcetera), om det har optimerats för arm-arkitekturen eller kör via Rosetta (eller Crossover) och på vilken dator de har testats. Många listar också vilket grafikramverk spelet använder (opengl eller Metal), vilket upplösning testaren använde, hur många bilder per sekund datorn klarar av samt vilka grafikinställningar som användes.

Det här är ett utmärkt sätt att slippa testa dig fram med olika upplösningar och inställningar för att finna den optimala balansen mellan snygg grafik och spelbar uppdateringsfrekvens. Vi kan till exempel se att Fortnite går nästan lika fort med 4k-upplösning som med 1080p.

Med tiden kommer vi att få en bättre bild av vilka grafikinställningar som tenderar att sega ner spel på Apple-chip och vilka du kan dra upp till max. Olika gpu-arkitekturer är optimerade för olika saker och något som är krävande på en kan vara en enkel sak för en annan (och tvärt om). Precis som Apple verkar ha optimerat M1:s cpu att expandera komprimerade zip-filer snabbt, kan gpu:n vara optimerad för saker som AMD:s och Intels grafikkretsar inte är optimerade för. Högre upplösning ser exempelvis ut att påverka hastigheten mindre än väntat, medan andra inställningar säkert kommer visa sig försämra prestanda mer än vanligt.

Om du provar något annat spel eller bara vill testa själv kan vi rekommendera att du provar dig fram systematiskt. Välj till exempel medelhöga grafikinställningar och testa med olika upplösning. Byt sedan till höga inställningar och testa igen med samma upplösning och så vidare. Om samma upplösning som skärmen har går trögt, kan du testa att stänga av antialiasing – ibland går 2 560 x 1 600 pixlar (som Apples 13-tumsskärmar använder) utan antialiasing snabbare än 1 280 x 800 med dito påslaget, och ser på köpet bättre ut.

Speltabell

Windowsspel

Många speltokiga Macanvändare har sedan länge gett upp hoppet om likvärdigt utbud som Windows har. De startar helt sonika om datorn till Windows via Boot Camp om de vill spela. I spel som fortfarande använder opengl kan det ge både dubbelt så hög hastighet som i Mac OS och dessutom snyggare grafik då Windowsversionen av spelet använder Direct3d, Vulkan eller åtminstone en nyare version av opengl.

Eftersom Boot Camp inte finns på M1-Macarna är det här inte längre ett alternativ. Många spel kommer inte längre gå att spela överhuvudtaget på Mac.

Det enda alternativet är att använda Crossover Mac från Codeweavers, som översätter x86-64-kod för Windows till arm64-kod för Mac OS i två steg, först via Wine och därefter Rosetta. Det här kräver minst Mac OS 11.1 (som i skrivande stund fortfarande betatestas), men fungerar faktiskt både med en del nya spel som The Witcher 3 och gamla klassiker som inte längre fungerar på Mac OS som Diablo 2.

(Craig Federighi sa nyligen att om Microsoft vill kommer Apple inte hindra arm-versionen av Windows 10 från att köras på de nya Macarna. Men för spel kommer det inte göra någon nytta: Spelutvecklare på Windowssidan kommer knappast börja göra om sina spel för att stödja arm-processorer.)

Framtiden

M1 är första generationen av Apples Macprocessorer och vi väntar med spänning på vad M2 eller M1X (eller vad de nu kommer att heta) kommer att kunna åstadkomma i 16-tums Macbook Pro och Imac. Grafikkort har naturligt en hög grad av parallellism och Apple kan förmodligen enkelt stoppa in dubbelt så många, eller ännu fler, gpu-kärnor. För högupplösta skärmar kommer minnet också börja bli en begränsning, men vi räknar med att de kraftfullare modellerna kommer att kunna utökas till 32 eller 64 gigabyte internminne.

En utveckling som kan leda till att det faktiskt börjar dyka upp fler spel portade till Mac OS är framgångarna projektet Moltenvk haft. Det är ett öppet källkodsprojekt som utgör en brygga mellan grafik-ramverket Vulkan och Apples Metal. Idag är det nästan 100 procent kompatibelt med Vulkan 1.1. För ett par år sedan saknades stöd för flera viktiga funktioner som används av spelutvecklare, men det mesta har nu fixats. Storspel som redan använder Vulkan på Windowssidan är till exempel Red Dead Redemption 2 och moderna Doom-serien.

Hittills har incitamentet saknats för många spelutvecklare att utveckla Macversioner, eftersom en stor majoritet av Apples sålda Macar helt enkelt inte orkar köra spelen. Men med Apple Silicon förändras spelplanen och om ett par år kommer det att finnas ett större potentiellt kundunderlag för spel. Att utvecklarna samtidigt inte längre kan peka på Boot Camp och rycka på axlarna gör att hoppet nu ökar att det kommer fler spel till Mac.