Apple har identifierat ett hårdvaruproblem med ett ”litet antal” Airpods Pro tillverkade innan oktober 2020. Problemet innebär att ett eller båda av följande symtom uppstår:

Brus eller knaster som tilltar i styrka i högljudda miljöer, medan du tränar eller när du pratar i telefon.
Aktiv brusreducering fungerar inte, till exempel med reducerad basvolym i musik du lyssnar på, eller att bakgrundsljud blir högre istället för lägre.

Företaget har startat ett utbytesprogram för drabbade hörlurar som gäller i två år från inköpstillfället.

Europeisk konsumenträtt kräver att återförsäljare kostnadsfritt reparerar eller ersätter produkter med problem som beror på tillverknings- eller designfel i tre år efter köptillfället, men Apples utbytesprogram gör det lättare att få igenom ditt krav då du inte behöver övertyga företaget om att felet i hörlurarna är inbyggt, och inte behöver gå via butiken om du handlade hos någon annan.

Om bara den ena av de två hörlurarna uppvisar symtom byter Apple ut just den.