Spelälskande Macanvändare har tvingats se på medan antalet storspel som släpps för Mac sakta men säkert har blivit allt färre de senaste åren. Så hade det inte behövt bli. För inte så många år sedan såg det tvärt om ganska ljust ut. Flera stora spelutvecklare som aldrig hade släppt Macversioner av spel började ge ut ett och annat, Apples nya grafikramverk Metal såg ut att äntligen kunna ge Macspel nära lika hög prestanda som Windowsversionerna, och tack vare spelmotorerna Unity 3D och Unreal Engine kryllade det av indiespel på Steam som även hade Macversioner.

Men istället för att gå mot fler Maclanseringar har det blivit färre. Titta på Game Informers lista över nya spel 2020. Under flera kalendermånader släpps inte ett enda spel på Mac.

Ett omen så dåligt som något är att till och med Blizzard, som i alla tider har släppt Macversioner av sina spel, har börjat överge plattformen. Först var det nykomlingen Overwatch som inte kom till Mac trots att det inte direkt var något Crysis när det gäller kraven på dator. Overwatch har funnits i fem år nu och fortfarande inte på Mac. Ett spel hade väl inte varit någon jättegrej, men när Diablo 4 presenterades saknades också alla tecken på en Macversion. Företaget har svarat undvikande på frågor om hur det blir, så jag måste säga att det inte ser så hoppfullt ut.

Feral Interactive kämpar tappert och har till exempel sett till att vi kan spela Tomb Raider- och Total War-spelen, men det är bara en liten studio med små resurser.

Apple Arcade en distraktion

Apples prenumerationstjänst för spel är intressant. Här kommer en ny tjänst med många lite djupare och mer konsolliknande spel som alla kan spelas på Mac. Problemet är bara att Macspelare förväntar sig samma spel som pc-spelare. Vi vill ha Doom Eternal, Red Dead Redemption 2 och Star Wars: Squadrons, inte fler spel som uppenbarligen är utvecklade för mobiler med berättelser så grunda att en myra bottnar.

För IOS är Apple Arcade en bra idé som kan ge spelare och framför allt familjer ett sätt att koppla bort allt vad köp-i-appen heter en stund och bara njuta av spel. På Mac känns det mer som något att hålla till godo med när de riktiga datorspelen uteblivit.

Apple Silicon – oviss framtid

Övergången från Intel-processorer till Apple Silicon och arm64-arkitekturen gör att hela Macens framtid har höljts i dunkel. Det gäller inte minst spel. Om pc-utvecklare drog sig för att porta spel till Mac när processorn åtminstone var samma som på Windows, hur kommer de då ställa sig till en helt annan arkitektur? Det finns en uppenbar risk att många helt ger upp.

Men å andra sidan har Apple Silicon två stora fördelar. För det första kommer grafikprestandan bli betydligt högre i de enklaste Macarna som Macbook Air och 13-tums Macbook Pro, som i dag bara har Intels inbyggda grafikkretsar. Ipad Pro är redan idag mycket, mycket snabbare på den här fronten än någon av de här Macarna och vad Apple kan göra med fler watt och en dator med fläkt är väldigt spännande.

Den andra fördelen är att Macar med Apple Silicon kan köra IOS-appar. Det öppnar för att alla spel för Iphone och Ipad enkelt kan portas till Mac. Det kommer inte krävas speciellt mycket jobb för en utvecklare att se till att Macversionen kan använda högre grafikinställningar och se ännu bättre ut än på Ipad Pro.

Tillsammans kan detta faktiskt leda till en ny liten renässans för Macspel, men då blir det förmodligen spel av ett annat slag och inte rena portningar av Windows-spel. Det enda som kan ändra på det är om Apples processorer och grafikkretsar blir så vassa att det lockar de stora konsolspelutvecklarna att börja porta sina spel till Apple-plattformen. Macen kommer aldrig bli stor nog att göra det på egen hand, men om Ipad och till och med Iphone blir kapabla nog att spela tyngre titlar lär utvecklarna ha svårt att bortse från den enorma IOS-marknaden. Vi Macanvändare kan då få vara med av bara farten.

Streamingtjänster kan göra frågan överflödig

Allt snack om portningar hit och processorakitektur dit kanske inte spelar någon roll egentligen. Spel håller på att flytta ut i molnet och jag tror den utvecklingen är mer eller mindre oundviklig. De riktiga entusiasterna kommer säkert fortsätta bygga monster-datorer med feta grafikkort, men fler och fler kommer föredra en liten lättviktig dator vars huvudsakliga uppgift är att ansluta till en stor skärm och förmedla kontakten mellan mus och tangentbord eller handkontroll och spelen som strömmar från servrar hos Google, Amazon, Nvidia eller någon annan.

Lustigt nog är Apple mer emot än för den utvecklingen. Om prestanda inte längre är så viktigt i din mobil/platta/dator – vad är då vitsen med att ha en fräsig Apple Silicon-processor? Som tur är kan Apple inte stoppa oss från att använda dessa tjänster på Mac. Redan nu i oktober kan du till exempel spela första kapitlet i Baldur's Gate 3 på Google Stadia, även om du bara har en slö Macbook Air.

Apple har alltid haft en lite föraktfull attityd till spel, men streamingtjänsternas intåg kan släppa Macspelare fria.