Apple Watch Series 6 och SE lanserades tillsammans med två nya armband, sololoop och flätad sololoop (eller Solo Loop som de kallas på engelska). De saknar öppningsmekanism och kommer istället i nio storlekar så att du kan hitta en som passar din handled.

Macrumors rapporter nu att kunder som har beställt någon av de nya klockorna med ett av dessa armband och fick fel storlek har ett dilemma: Apples onlinebutik tillåter inte återköp eller byten av bara armbandet, så för att få ett armband i en annan storlek måste du skicka tillbaka hela klockan och beställa en ny.

Det är så klart resursslöseri då Apple inte längre kan sälja klockan som ny och klockan måste skickas fram och tillbaka. Nu när klockorna är nya är det dessutom väldigt irriterande för kunderna som tvingas vänta flera veckor på en ny klocka.

Några läsare säger till Macrumors att de har lyckats få armbanden utbytta i en Apple-butik istället, men dessa finns inte på alla orter och att tvinga iväg kunder till butiker under pågående pandemi är inte att hjälpa till att minska smittspridningen (för att inte tala om ytterligare onödig miljöpåverkan).

Tidiga rapporter pekar på att många föredrar en ganska tajt passform, särskilt på flätad sololoop som är mer töjbar. Klockan måste sitta åt ganska mycket för att pulsoximetern i Series 6 ska kunna mäta syresättningen i blodet.