En av de stora förändringarna för utvecklare i IOS 14 är att de måste fråga användarna om lov att spåra dem för reklamsyften, medan de fortfarande kan samla in anonym statistik för att till exempel analysera användningsmönster utan att specifikt be om tillstånd.

Det handlar om en slumpgenererad id-kod kopplad till din enhet kallad Identifier for Advertisers (IDFA) som används för att spåra dig så att appar kan visa riktad reklam. Den skiljer sig från en annan id-kod kallad Identifier for Vendor (IDFV) som används för att göra det möjligt för reklamfinansierade appar att spåra till exempel när en användare installerar en app efter att ha tryckt på en reklambanner i en annan app.

På WWDC meddelade Apple att utvecklare i IOS 14 uttryckligen måste be användare om lov att använda IDFA-koden. I dag kan du gå in i Inställningar -> Integritet -> Reklam och aktivera Begränsa spårning för att stoppa alla appar att komma åt koden, men många utvecklare har klagat på att de nya reglerna kommer minska deras reklamintäkter katastrofalt eftersom få användare väntas tacka ja.

Nu rapporterar The Information att Apple har beslutat att skjuta upp kravet att be om tillstånd. Beslutet ska delvis ha tagits efter samtal med ett antal stora spelutvecklare, bland andra Activision Blizzard och Supercell.

– Vi vill ge utvecklare den tid de behöver att göra nödvändiga ändringar och som ett resultat kommer kravet på spårningstillstånd träda i kraft tidigt nästa år.