Epics strid mot Apple har knappast undgått någon, speciellt inte i appindustrin. Nu har flera japanska spelstudior har uttryckt stöd för Epic, rapporterar Bloomberg.

Enligt rapporten är det inte Apples 30-procentiga kommission för försäljning av appar och köp-i-appen som stör de japanska utvecklarna (något de är vana vid sedan Nintendo började med det på 80-talet) utan otydliga regler, oförutsägbar innehållsklassificering, irrationella beslut och dålig kommunikation.

Makoto Shoji driver företaget Primetheory som har lanserat en tjänst kallad IOS Reject Rescue som hjälper refuserade utvecklare. Han säger att Apples svar ofta är standardformuleringar och klagar på att utvecklare måste bete sig som lydiga tjänare för att få respons från Apple.

Flera utvecklare klagar på att Apple inte har tydliga riktlinjer för vilket innehåll som är okej utan verkar fatta beslut utifrån egna tolkningar av de skrivna reglerna. Det kan till exempel handla om spel Apple stoppar på grund av ”sexualiserade” karaktärer eftersom de hade badkläder, något som inte nämns någonstans i reglerna.

Godtyckliga regeltolkningar kan innebära att ett system som implementerats i ett spel och godkänts av Apple senare kan nekas i ett annat spel, trots att det är precis samma kod.

Japans konkurrensmyndighet har meddelat att den, i likhet med myndigheter i en rad länder, ska starta en konkurrensutredning kring Apple.