Nuförtiden har de flesta moderna tv-apparater inbyggda appar, något som innebär ett minskat intresse att se på tv via separata tillbehör som Apple TV och Chromecast.

Enligt en ny undersökning från analysföretaget Strategy Analytics har Apple TV nu endast en marknadsandel på 2 procent om man slår samman smarta tv-apparater, mediaspelare och spelkonsoler. Andelen för Chromecast ligger å sin sida på 3 procent, vilket precis räcker för en tiondeplats på listan.

Totalt omfattas 1,14 miljarder enheter i undersökningen, så en procent motsvarar 11,4 miljoner enheter.

Strategy Analytics
Foto: Strategy Analytics

Marknadsandelar för strömmande video:

  1. Samsung 14 procent
  2. Sony 12 procent
  3. LG 8 procent
  4. Hisense 5 procent
  5. TCL 5 procent
  6. Amazon 5 procent
  7. Nintendo 4 procent
  8. Microsoft 4 procent
  9. Skyworth 3 procent
  10. Google 3 procent
  11. Vizio 3 procent
  12. Sharp 3 procent
  13. Roku 3 procent
  14. Philips 3 procent
  15. Xiaomi 3 procent
  16. Apple 2 procent
  17. Changhong 2 procent
  18. Panasonic 2 procent
  19. Konka 2 procent
  20. Haier 1 procent
  21. Toshiba 1 procent
  22. Insignia 1 procent