Sajten Compare my Mobile skapade identiska profiler i en rad dejtingappar, där enda skillnaden var märke på mobil och andra prylar som syntes i profilbilderna. De upprepade proceduren i en rad städer i flera länder, och analyserade resultaten av omkring 50 000 höger- eller vänstersvepningar.

Resultaten var tydliga: Ju mer Apple du har desto fler högersvep får du.

En Iphone i bilden ger 76 procent fler träffar än genomsnittet. Apple Watch höjer träffarna med 61 procent och Airpods med 41 procent, rapporterar 9 to 5 Mac.

På Android-sidan är det bara Samsung som har en positiv effekt, med 19 procent fler högersvepningar än genomsnittet. De andra tillverkarna har negativ effekt på potentiella dejter:

  • Google -10%
  • Sony -14%
  • Huawei -23%
  • Oneplus -30%
  • Blackberry -74%

Både män och kvinnor påverkades av märkesval, men störst var skillnaden bland unga kvinnor. Undersökningen visade också att för personer under 35 är telefonvalet viktigare än vilken bil du kör.