En del hörlurstillverkare verkar tävla om vem som kan skapa det mest överdrivna basljudet, medan datorhögtalare ibland kan bli gälla av för mycket diskant när du drar upp volymen. Problem med balansen mellan olika frekvenser kan du lösa med hjälp av en equalizer. På Iphone är det knepigt eftersom det inte finns inbyggt i systemet och Apple har inte gjort det möjligt för utvecklare att bygga appar som påverkar allt ljud som kommer ur telefonen. Men på Mac är det enkelt.

Mac OS har visserligen ingen inbyggd equalizer, men det finns en lång rad tredjepartslösningar. Här tipsar vi om fem sådana alternativ.

Läs också! Test: Sound Source 4 – den ljudkontroll i Mac OS som Apple själva borde ha gjort

Boom 3D

Enkelt och extra effekter – Boom 3D

Boom 3D är inte en vanlig EQ utan ett program som kan lägga på rumseffekter på ljudet från Macen, för att till exempel skapa virtuellt surroundljud. Du kan också använda det för att dra upp volymen på svaga hörlurar eller högtalare, och så klart för vanlig EQ. Programmet kostar normalt motsvarande cirka 280 kronor men det finns nästan alltid något slags rabatt (i skrivande stund 50 procent).

Den ”avancerade” EQ:n i programmet är en vanlig 10-bands grafisk EQ, och räcker alltså för hyfsat enkla justeringar.


Sonarworks Soundid

Specialanpassa ljudet för just dina hörlurar – Sonarworks Soundid

Sonarworks utvecklar sedan länge programmet Sonarworks Reference som används av musiker och producenter för att se till att ljudet ur högtalare eller hörlurar är helt neutralt. Nyligen lanserade företaget en ny tjänst kallad Soundid som vänder sig till konsumenter och hjälper dig skapa en individuell ljudprofil som passar just dina öron och hörlurar.

Soundid består dels av en mobilapp och dels av ett datorprogram (för Mac och Windows). I appen väljer du märke och modell på hörlurar (den har stöd för flera hundra modeller från olika tillverkare – se listan här). Sedan går du igenom ett lyssningstest där du provar dig fram till ett ljud som låter optimalt för just dig. Appen utgår från en uppmätt responskurva för dina hörlurar, din ålder, kön och resultaten från lyssningstestet för att ta fram en anpassad eq-kurva.

Sedan loggar du in på Soundid-kontot på Macen och laddar profilen du skapade med appen, så applicerar programmet justeringarna på allt ljud från datorn.

Soundid är enkelt att använda och vi får till ett bra resultat när vi testar, men tyvärr är det en prenumerationstjänst som kostar cirka 450 kronor om året. Det lär alltså inte vara speciellt lockande för de flesta, även om det är kul att göra lyssningstestet och se hur mycket bättre ljudet kan bli.


Audio Hijack Pro

Ultimata ljudverktyget – Audio Hijack Pro

Audio Hijack Pro har i många år varit ett viktigt verktyg i arsenalen hos Mac-användare som arbetar med ljud professionellt, och är populärt även bland vanliga användare som till exempel vill spela in ljud från ett visst program. Programmet är extremt mångsidigt – att lägga på en EQ på allt ljud som kommer ur Macen är bara ett av de många sätt du kan använda det på.

Skapa en ny Session, lägg till System Audio från Sources och Output Device från Outputs. Välj din ljudenhet i den senare (till exempel hörlurar eller ett usb-gränssnitt). Öppna sedan fliken Audio Unit Effects och dra effekten ”AUNBandEQ” så den ligger mellan System Audio och Output Device. Det här ger dig en parametrisk equalizer med upp till 16 band. Det räcker för riktigt avancerade EQ-kurvor med både frekvenstoppar och andra parametrar som low/high pass-filter.

Vill du ha en enklare equalizer kan du skippa ”AUNBandEQ” och istället välja ”AUGraphicEQ” som är en vanlig grafisk EQ med 10 eller 31 band.


Airfoil

Kombinera med smartare strömmat ljud – Airfoil

Utvecklarna av Audio Hijack Pro säljer även ett antal andra ljudprogram för Mac. Flera av dessa har en inbyggd grafisk equalizer med 10 band. Soundsource är ett av dem, Airfoil ett annat. Med Airfoil kan du slå två flugor i en smäll och skaffa både en equalizer och ett bättre sätt att skicka ljud från Macen till olika trådlösa högtalare (och hörlurar). Du kan till exempel skicka ljudet till både en Apple TV ansluten till ett hemmabiosystem och en Homepod i ett annat rum.

En annan fördel med Airfoil är att det blir enkelt att välja att bara applicera EQ:n på ett visst programs ljud.


Eqmac

Gratis och enkelt, men fortfarande beta – Eqmac

Eqmac är en helt ny version av ett gammalt Macprogram som förvirrande nog hette Eqmac2. Den gamla versionen har inte uppdaterats på flera år och installerade ett kernel-tillägg vilket gör att datorn kan bli mindre stabil. Den nya är en plugin och hela programmet är moderniserat. Det är fortfarande en betaversion och kan ha en del buggar, men är gratis (en Pro-version är på gång som ska lägga till mer avancerade funktioner som parametrisk EQ).

Med Eqmac får du en equalizer med 3 eller 10 band och enkla inställningar för att boosta volymen (för svaga hörlurar) och ändra höger/vänster-balans.


Gratis parametrisk EQ – Hosting AU + Blackhole

Till slut ska vi visa hur du kan bygga en parametrisk equalizer för hela Macen, helt kostnadsfritt. Det finns, och har funnits, ett antal sätt att göra det på. Flera av dessa har helt slutat fungera eller blivit betydligt krångligare i moderna versioner av Mac OS. Vi har rotat lite bland lösningarna och hittat en som fungerar bra och är hyfsat enkel att komma igång med.

Hosting AU och Blackhole

Vad du behöver är programmet Hosting AU och virtuella ljudenheten Blackhole (en modern ersättare till gamla trotjänaren Soundflower). Har du Homebrew kan du enkelt installera Blackhole med terminalkommandot: brew cask install blackhole

  1. När du har installerat båda väljer du Blackhole 16ch som ljud ut-enhet i Systeminställningar -> Ljud (eller via volymikonen i menyraden).

  2. Öppna Hosting AU. Gränssnittet kan kännas obekant för den som inte är van vid ljudprogram och mixerpaneler, men för vårt ändamål kan du ignorera det mesta.

  3. Klicka på den lilla punkten längst upp till vänster under Ext-In / Track D och välj Blackhole 16ch. Systemet kommer fråga om du vill ge programmet tillgång till mikrofonen. Du måste godkänna det, annars kan programmet inte fånga ljudet från andra källor häller.

  4. Klicka sedan på punkten längst ner till vänster under Master och välj dina högtalare eller hörlurar (Built-in Output om du använder Macens standardljud).

  5. Klicka till sist på punkten längst upp till vänster under Master och välj ”AUNBandEQ” eller ”AUGraphicEQ”. Det här är alltså samma equalizer som du kan använda med Audio Hijack Pro.

Hosting AU har en egenhet vi vill varna för. Halvcirkeln till höger om namnet på varje ljudkälla och effekt är en mute-knapp för just den. Om du råkar klicka på en av dessa stängs den av, och det är inte uppenbart var du ska klicka för att få igång ljudet igen. Du kan till exempel råka stänga av allt ljud genom att klicka till höger om ljud ut-enheten.

En skillnad mot Audio Hijack Pro och andra lösningar vi har testat är att Blackhole verkar sänka volymen på allt ljud. För att motverka det kan du testa dig fram med Global Gain-reglaget i EQ-inställningarna. Vi försöker få till det så att vi får ett bra register mellan 0 och 100 procent volym, där 100 procent inte är skadligt högt (varken för högtalarelementen eller våra öron) utan att för den skull inte vara för svagt.