När Apple lanserade nya Mac Pro presenterades även flera samarbeten med utvecklare av olika proffsprogram. En massiv arbetsstation som Mac Pro är bara så användbar som programmen du kan köra på den, och Apple verkade inse att det inte räckte med Adobe.

Bland de företag som presenterades fanns Otoy, vars 3d-renderare Octane Render är mer eller mindre en industristandard för snabb gpu-baserad rendering till film, tv och spel. Octane har tidigare enbart fungerat med Cuda och Macversionen kan därför enbart köras på Mac OS 10.13 eller tidigare och med äldre grafikkort.

Otoy har tillsammans med utvecklare på Apple tagit fram en helt ny version av renderaren som kallas Octane X och bygger på Metal istället för Cuda. Nu har en första betaversion släppts med stöd för Mac OS 10.15.6 och AMD Vega och Navi. Till Mac OS 11 ska även stöd för Intel och ”andra gpu:er” tillkomma (läs: Apple Silicon).

Macversionen har optimerats för många grafikkort och skalar nästan linjärt även med grafikkort anslutna externt via thunderbolt, skriver Otoy. Det innebär att du till exempel skulle kunna rendera med en Mac Mini med fyra egpu:er. Med nätverksrenderingsmotorn RNDR kan du koppla samman upp till 400 grafikkort och datorns upp till 56 processorkärnor och 1,5 terabyte minne.

Företaget har också testat prestandan på Mac, och en Mac Pro med Radeon Pro Vega 2 Duo får det högsta betyget någonsin för en dator med ett enda grafikkort i Octanebench: 415 OB. Det gamla rekordet är en pc med Nvidia Titan V som får 401 OB.