När Apple presenterade höstens uppgraderingar av IOS och Ipad OS på förra veckans WWDC-event ägnades en hel del tid åt att förklara vad företaget tänker göra för att värna om användarnas personliga integritet.

Utöver att varna för appar som kopierar dina urklipp i smyg kommer det bland annat att ställas krav på att utvecklarna ber om tillstånd innan de spårar användarnas surfaktiviteter.

Nu rapporterar emellertid nyhetsbyrån Reuters att en grupp europeiska annonsörer som stöttas av Google och Facebook är starkt kritiska mot Apples nya integritetsfunktioner, detta då de innebär ”en ökad risk för att användarna tackar nej” till att bli spårade. Det skulle i sin tur kunna leda till minskade intäkter för utvecklarna.

Enligt Apple får utvecklare som inte vill att dialogrutorna ska dyka upp nöja sig med att samla in anonymiserad data som inte kan kopplas till enskilda användare. För att detta ska gå så smidigt som möjligt tillhandahåller Apple ett verktyg som utvecklarna kan använda sig av utan kostnad.

De skarpa versionerna av IOS 14 och Ipad OS 14 släpps någon gång under hösten.

Apple iPhone 11 64GB Pris vid test: 6990 kr.

Bästa pris just nu: 7559 kr