Uppdatering 2020-06-23

Apple och Basecamp når kompromiss i infekterade app-bråket

Efter en vecka av munhuggning mellan Apple och Basecamp har båda parterna kommit fram till vad som beskrivs som en bra kompromiss gällande mejl-appen Heys fortsatta existens på App Store. I stort sett förändras inget men båda sidorna säger sig nu vara nöjda med resultatet.

Lösningen innebär att Basecamp nu erbjuder användare en gratis testperiod när de laddar ner appen, även om de inte redan har en prenumeration på den. Däremot går det fortfarande inte att registerar sig och betala för en Hey-mejl-adress direkt i appen. Istället kan användare registrera sig kostnadsfritt till en gratis, tillfällig och slumpmässig @hey.com-adress som fungerar i 14 dagar.

Apple har nu godkänt version 1.0.2 och 1.0.3 av Hey-appen som tidigare refuserades av App Store.

Uppdatering 2020-06-19:

Phil Schiller försvarar refuseringen av Hey

Under veckan har Apples hantering av App Store återigen hamnat i hetluften, och Apple har valt att vara ovanligt öppna. Tech Crunch har fått en intervju med företagets marknadsdirektör Phil Schiller, där han förklarar – och försvarar – att Basecamps nya mejlapp Hey stoppades.

Phil Schiller upprepar vad en annan representant för företaget sade till Protocol tidigare i veckan: Att först godkänna appen var ett misstag och den bröt redan från början mot reglerna.

Den huvudsakliga orsaken är att appen helt enkelt inte gör något om du laddar ner den och försöker använda den. Det enda du kan göra är att logga in på ett konto som du måste skaffa – och betala för – på utvecklarens webbplats.

App Store-reglerna tillåter sedan länge utvecklare att sälja prenumerationer och digitala varor på andra plattformar och på webben som sedan kan utnyttjas i appar på App Store, men apparna måste även erbjuda dessa via köp-i-appen. Undantag från detta ges till vad Apple kallar ”läsar”-appar.

Phil Schiller har gett Tech Crunch mejlet som skickades efter överklagandet av refuseringen, och han ger även flera förslag på vad Basecamp kan göra för att få appen godkänd – utan att nödvändigtvis behöva lägga till möjligheten att prenumerera i appen.

I mejlet till utvecklarna skriver Apples App Review Board också att de ser flera möjliga lösningar. Bland annat kan appen godkännas om utvecklarna lägger till en grundläggande e-postfunktion som fungerar utan någon prenumeration, och gör det möjligt för kunder att aktivera Hey-tjänsten (som de har skaffat via webbplatsen)

Här är brevet som skickades till Jason Fries, huvudutvecklaren av Hey:

Hello Jason,

We are writing to let you know the appeal results for your app, HEY Email.

The App Review Board evaluated your app and determined that the rejection was valid. Your app does not comply with the App Store Review Guidelines detailed below. As you are aware, this is the reason your Hey Email app was rejected when it was submitted to the Mac App Store on June 11, 2020.

The HEY Email app is marketed as an email app on the App Store, but when users download your app, it does not work. Users cannot use the app to access email or perform any useful function until after they go to the Basecamp website for Hey Email and purchase a license to use the HEY Email app. This violates the following App Store Review Guidelines:

Guideline 3.1.1 – Business – Payments – In-App Purchase

If you want to unlock features or functionality within your app, you must use in-app purchase. Your app requires customers to purchase content, subscriptions, or features outside of the app, but those items are not available as in-app purchases within the app as required by the App Store Review Guidelines.

Guideline 3.1.3(a) – Business – Payments – “Reader” Apps

Reader apps may allow users to access previously purchased content and content subscriptions. Your mail app is not one of the content types allowed under this guideline for “Reader” apps (specifically: magazines, newspapers, books, audio, music, video, access to professional databases, VOIP, cloud storage, or approved services such as classroom management apps). Therefore, customers must be given the option to purchase access to features or functionality in your app using in-app purchase.

Guideline 3.1.3(b) – Business – Payments – Multiplatform Services

Apps that operate services across multiple platforms may allow users to access content, subscriptions, or features they have acquired in your app on other platforms or on your website, provided those items are also available as in-app purchases within the app. Your HEY Email app does not offer access to content, subscriptions, or features as in-app purchases within the app. In fact, the app does not function as an email app or for any purpose until the user goes to the Basecamp Hey Email website to start a free trial or purchase a separate license to use the app for its intended purpose.

Next Steps

To resolve this issue, please revise your app such that it does not violate any of the App Store Review Guidelines and terms.

There are a number of ways that you could revise your app or service to adhere to the App Store Review Guidelines. Customers who have previously purchased access to content, subscriptions, or features elsewhere may continue to access these items in your app, as long as new iOS customers are given the option to purchase access using in-app purchase as required by the App Store Review Guidelines.

If you would prefer not to offer users the option of in-app purchases, you could consider having the app function as marketed — an email client that works with standard IMAP and POP email accounts, where customers can optionally configure the Hey Email service as their preferred email service provider. This would allow the app to function as an email client without requiring an additional payment to use its features and functionality. Under this approach, what you sell on your website is clearly an email service separate from the function of your app as distributed on the App Store.

We are here as a resource as you explore these or other ideas to bring the Hey Email app within compliance of the App Store Review Guidelines and terms.

Thank you for being an iOS app developer. We understand that Basecamp has developed a number of apps and many subsequent versions for the App Store for many years, and that the App Store has distributed millions of these apps to iOS users. These apps do not offer in-app purchase — and, consequently, have not contributed any revenue to the App Store over the last eight years. We are happy to continue to support you in your app business and offer you the solutions to provide your services for free — so long as you follow and respect the same App Store Review Guidelines and terms that all developers must follow.

We hope to assist you in offering the Hey Email app on the App Store.

Sincerely,

App Review Board


Tidigare:

David Heinemeier Hansson är arg på Apple. Basecamp-grundarens nya mejltjänst Hey har refuserats av Apple efter att först ha godkänts för distribution på App Store.

I en intervju med Protocol säger han att version 1.0 av Hey-appen släpptes i måndags utan problem, men att utvecklarna samma dag fick ett meddelande att version 1.0.1 med buggfixar hade refuserats eftersom den bryter mot regel 3.1.1.

Regel 3.1.1 handlar om att appar som säljer digitala föremål eller prenumerationer utanför App Store får göra dessa tillgängliga i IOS-appen, men måste i så fall även sälja dem med Apples köp-i-appen-funktion. Undantag ges för så kallade ”läs-appar” – appar som bara ger tillgång till mediabibliotek av olika slag, professionella databaser, molnlagring och en handfull andra tjänster.

Eftersom Hey är en e-posttjänst ingår den inte bland undantagen, och måste därför enligt Apples regler erbjuda användare möjligheten att prenumerera direkt i appen.

David Heinemeier Hansson menar att detta är utpressning och säger att han hoppas att EU-kommissionens och amerikanska kongressens utredningar av konkurrenssituationen på Apples plattformar kommer leda till förändring.