Apple-grundaren Steve Jobs var känd för att ofta skicka korthuggna svar på mejl från allmänheten. En användare mejlade och frågade om det kommer gå att använda internetdelning från Iphone till Ipad – svaret som kom löd ”nej” och inget mer. Ett välkänt exempel är när en användare mejlade och frågade varför mobilsignalen blir svagare när han håller sin Iphone 4 på ett visst sätt, och Steve Jobs varade: ”Håll den inte på det sättet”.

Tim Cook, Steve Jobs efterföljare på vd-posten, har fortsatt traditionen och har genom åren ofta svarat på mejl från vanliga användare. Till exempel häromdagen när MacWorld-läsaren Lars Fransén skickade ett foto han tagit med sin Iphone och ett tack till Tim och hela personalen på Apple för att ha gjort det möjligt att ta såna bilder med någon han har i fickan.

Foto av Lars Fransén
Foto: Lars FransénLars foto från Kronobergs slottsruin föll Apple-vd:n i smaken.

Några timmar senare kom ett svar från Tim Cook:

– Fantastiskt! Tack för att du delar!

Tim Cook mejl

Lars Fransén kunde inte hålla sig av glädje åt svaret, och delade det på Facebook där han skriver att fotot i fråga togs vid Kronobergs slottsruin i Växjö.

800 om dagen

Det finns inga uppenbara regler att hålla dig till om du skriver till Tim Cook och hoppas på svar. I en intervju med ABC berättade han att han får han runt 700–800 mejl om dagen och läser ”en majoritet” av dem. Han avslöjade också att han vaknar strax före fyra på morgonen och gillar att gå igenom kommentarer från användare innan han går till gymmet (till skillnad från en del företagsledare som påstår sig klara sig med bara några få timmars sömn berättade Tim Cook att han försöker få sju timmars sömn varje natt).

Precis som på Steve Jobs tid räknar de flesta med att hans inkorg sållas av assistenter och att en del mejl skickas vidare för att besvaras av andra än Tim Cook själv. Men några skickas vidare till Tim själv, och på några av dessa väljer han att svara. Hur många som faktiskt gör slag i saken och mejlar honom är okänt. Tystlåtna Apple skulle aldrig släppa statistik av det slaget.

Till skillnad från Steve Jobs verkar Tim Cook vara oförmögen att ta till sarkasm och vi hittar inga exempel på snorkiga svar av det slag Apple-grundaren ibland skickade.

En fråga på frågor-och-svarssajten Quora har en lång rad svar med exempel på hur mejl till Tim Cook har svarats på olika sätt. Ibland har det inte varit i form av ett mejl – några har skrivit om frustrerande supportärenden och snart blivit uppringda av Apple-personal. En rysk användare skriver till exempel att Apple normalt inte levererar till hans hemstad och efter många turer med supporten skrev han till Tim Cook, för att kort därefter bli uppringd med beskedet att de visst kan skicka hela hans beställning direkt hem till lägenheten.

Det verkar som att mejl till Tim Cook som egentligen borde vara riktade till Apples support skickas vidare dit, ibland direkt till någon högre upp i supportkedjan som kan hjälpa till med knivigare problem. Flera användare har rapporterat om hur strul med service i butiker och servicecenter har avhjälpts efter ett mejl till tcook@apple.com. En användare i Indien berättar till exempel om irritationen över att inte få hjälp av Apple Care, och dagen efter ringer en person från Apple i Irland och ber om ursäkt. Redan nästa dag fick han sin Apple Watch reparerad.

Många användare skriver enbart för att tacka för olika produkter. Det gäller i synnerhet Apple Watch – Apple har till och med gjort en lång reklamfilm av några av de ofta personliga breven som berättar om den. Även kortare tackmejl har många gånger fått svar av Tim Cook.

Men självklart finns det även berättelser från de som inte fått svar, och det handlar om alla möjliga slags frågor och kommentarer.

Så höjer du sannolikheten att få svar

De allra flesta som har fått svar av Tim Cook har hållit en trevlig ton i sina egna mejl, har haft en specifik poäng med att mejla, och har varit någorlunda kortfattade. Vissa har fått svar även på riktigt långa utläggningar, men även då har det handlar om något specifikt och inte allmänna funderingar eller klagomål.

Håll dig till det viktiga, är vår rekommendation. Varken gormande och gastande eller smörande lär locka till svar. Uppriktighet och respekt är ledord, oavsett om det handlar om något positivt eller negativt. Och håll dig till ett ämne åt gången.