Även om Googles officeappar i molnet har urholkat Microsofts totala dominans är Office-sviten fortfarande mer eller mindre standard för att skapa och dela textdokument, kalkylblad och presentationer.

Apple har i många år utvecklat Pages, Numbers och Keynote, tre program som på sätt och vis fungerar som ersättare för Microsoft Office. Många Mac-användare nöjer sig med dessa och tänker inte så mycket mer på saken, men det finns andra sätt att både visa och redigera filer från Word, Excel och Powerpoint.

Här samlar vi de vanligaste och bästa lösningarna.

Apples Iwork – men glöm inte Textredigerare

Du har förmodligen redan programmen Pages, Numbers och Keynote på Macen, och har du inte det kan du alltid hämta dem på Mac App Store. De här programmen kan öppna filer från Word, Excel respektive Powerpoint, men hur bra de är på det varierar en aning.

Pages
Pages stöd för Spåra ändringar är väldigt begränsat. Här har till exempel spårade ändringar i en tabell tagits bort.

Pages är egentligen mer av ett layoutprogram än en ordbehandlare och saknar många av Words mer avancerade funktioner. För rena textfiler från Word fungerar Pages bra, men även det enklare programmet Textredigerare fungerar bra och kan faktiskt vara enklare att jobba med om du inte behöver några layoutfunktioner.

Numbers hanterar Excel-ark bra så länge de håller sig till någorlunda vanliga formler och inte har några makron. En del formatering kan gå förlorad, speciellt utseendet på diagram, och en del avancerade funktioner som pivot-tabeller saknas.

Keynote var det första av Apples Iwork-program och ligger närmre sin Office-motsvarighet än de båda andra programmen, så antalet problem när du öppnar en Powerpoint-presentation brukar vara färre.

Fel vid öppning

I alla tre programmen visas en lista med varningar om programmet tvingas göra ändringar när du öppnar en Office-fil. Det kan handlar om saknade typsnitt som ersätts, saknade funktioner som tas bort helt och funktioner som inte matchas exakt mellan programmen men ersätts av något närliggande.

Öppen källkod – Openoffice eller Libreoffice

Om du gillar öppen källkod och vill ha lite fler av de mer avancerade ordbehandlings- och kalkylbladsfunktionerna från Word och Excel kan du kika på Openoffice och Libreoffice. Jämfört med Apples program är dessa inte alls lika användarvänliga, men de har fler funktioner och du kan tappa mindre i konverteringen när du öppnar ett Office-dokument.

Libreoffice
Libreoffice har bland annat stöd för funktionen Spåra ändringar så att andra kan se vad du har redigerat och lagt till i ett dokument.

Av de två är Libreoffice lite bättre Macanpassat och det vi föreslår att du provar först.

Du kan även garantera bättre kompatibilitet mellan Office och något av dessa program genom att spara som odf (open document format) istället för de vanliga docx och så vidare. Word kan spara som .odt, Excel som .ods och Powerpoint som .odp. Det här tar dock bort vissa möjligheter, som vba-skript.

Webbappar på Office.com

Microsoft erbjuder numera gratis webbversioner av Word, Excel och Powerpoint. Om du mestadels vill läsa dokument som har skapats av andra och vill att det ska se helt korrekt ut är det här ett väldigt bra alternativ. En del funktioner saknas i webbapparna. Ett exempel är stöd för vba-makron, men du kan fortfarande visa och redigera dokument utan att dessa går förlorade.

Office.com

Om du öppnar ett Excel-ark i webbversionen kan du inte se om den innehåller vba-makron eller inte, men eventuella makron raderas inte när du sparar och om du eller någon annan senare öppnar den i Mac- eller Windowsprogrammet ligger de snällt kvar där.

Googles webbappar

Till slut kan du testa att konvertera Office-filen till ett onlinedokument med Google-apparna Dokument, Kalkylark eller Presentationer. Beroende på hur komplicerade dokumenten är och vad målet är kan det här vara en sämre eller bättre idé än att använda någon av de andra lösningarna.

Googles webbappar är framför allt fantastiskt praktiska för samredigering, där du och en eller flera andra samtidigt kan vara inne och göra ändringar. Microsoft Office har numera också den möjligheten, men Google är fortfarande bättre på det.