Mer gaming på Mac


Alla som någon gång har haft Windows installerat sida vid sida med Mac OS på en Mac och testat att spela samma spel i båda operativsystemen vet att det brukar flyta på lite bättre i Windows. Eller mycket bättre, i en del spel.

Att det är så har flera orsaker: 1) Spelutvecklare har mer tid och resurser att optimera för Windows, 2) Apple lägger inga stora resurser på att optimera Mac OS för spel, 3) AMD och Nvidia jobbar stenhårt på att optimera sina grafikkortsdrivrutiner för Windows. Dessutom slutade Apple utveckla opengl för flera år sedan, så spelutvecklare måste numera lära sig Metal för att kunna släppa moderna titlar för Mac.

Men hur mycket långsammare går det egentligen i Mac OS? Vi har testat med både ett par moderna titlar som använder Metal och ett par gamla som använder opengl.

Först måste vi påpeka att varje spel är unikt och hur snabbt det flyter på beror på många faktorer. Vissa spel är mer grafiktunga och andra lutar sig mer mot processorn, där det inte alls är samma skillnad mellan Mac OS och Windows. Du kommer inte att se samma skillnad mellan de båda operativsystemen på varje Macmodell heller. En del spel kan gå nästan lika snabbt i Mac OS som i Windows på en viss Mac och betydligt långsammare på en annan modell.

Vi har testat på två olika maskiner. Dels en 15-tums Macbook Pro från 2015 med Radeon M370X-grafik – en lite äldre dator som förhoppningsvis visar en del av de begränsningar Macanvändare får stå ut med. Grafikkretsen var toppvalet i Macbook Pro när datorn släpptes, men inte direkt ett spelmonster. Snabbare än något med Intel-grafik, men nyare modeller har betydligt vassare grafik.

Andra testet är på den hackintosh vi byggde för vår artikel om att bygga hackintosh. Den har samma processor 27-tums Imac kan få som tillval (Core I9-9900k) och ett AMD Radeon RX 5700 XT-grafikkort (som du kan använda via egpu på moderna Macar med thunderbolt 3 och Catalina 10.5.1 eller senare – eller direkt i nya Mac Pro).

Minecraft
Minecraft är normalt inte ett särskilt krävande spel, men lägg till Optifine och ett fräsigt shaderpack så blir det genast tyngre.

Genom att mäta i en hackintosh kan vi använda AMD:s egna optimerade drivrutiner för Windows istället för de Apple förser via Boot Camp. Det gör att spelen får bästa möjliga förutsättningar i båda operativsystemen.

Här är våra testresultat (alla siffrorna är bilder per sekund):

Macbook Pro

Minecraft (med shader pack)
Mac OS (opengl): 10
Parallels 15 (opengl): 8
Windows 10 (opengl): 15

Total War: Warhammer 2
Mac OS (Metal): 28
Parallels 15 (dx11): Fick ej igång
Windows 10 (dx11): 24

Unigine Heaven
Mac OS (opengl): 15
Parallels 15 (dx11): 27
Windows 10 (dx11): 34

Shadow of the Tomb Raider
(Datorn klarar inte systemkraven)

Hackintosh

Total War: Warhammer 2
Mac OS (Metal): 68
Parallels 15 (dx11): 25
Windows 10 (dx11): 80

Minecraft (med shader pack)
Mac OS (opengl): 95
Parallels 15 (opengl): 42
Windows 10 (opengl): 95

Heaven

Unigine Heaven
Mac OS (opengl): 66
Parallels 15 (dx11): 37
Windows 10 (dx11): 68

Shadow of the Tomb Raider
Mac OS (Metal): 74
Parallels 15 (dx11): 16
Windows 10 (dx12): 84

Vad vi ser här är att med ett kraftfullt grafikkort är prestandaförlusten i en virtuell maskin betydligt större än på en äldre maskin med långsammare grafikkort. Det visar hur mycket viktigare processorn är när du skruvar ner inställningarna och sänker upplösningen.

En intressant observation är att vi inte såg någon skillnad mellan Mac och Windows i Minecraft på den kraftfullare datorn. Unigine Heaven är ett gammalt benchmarktest som kör opengl på Mac men använder Directx 11 på Windowssidan, så det är också intressant att skillnaden där är så liten.

Den stora överraskningen är att Warhammer är snabbare i Mac OS än i Windows på den äldre datorn. Vi testade flera gånger med olika inställningar för att kontrollera att det verkligen stämde, men varje gång fick Macversionen några fler bilder per sekund. En eloge till Feral som står för Macportningen är nog på sin plats, även om testet visar att spelet knappt är spelbart på den här Macen (vi använde 1280x800 pixlars upplösning och inställningsprofilen "low" och fick ändå inte ens 30 bilder per sekund).

Shadow of the Tomb Raider

Feral ligger även bakom Macversionen av senaste delen i Lara Crofts äventyr, Shadow of the Tomb Raider. Den gamla Macbook Pron når inte upp till systemkraven så vi vet inte hur det hade sett ut där. På hackintoshen har Windows övertaget men skillnaden är knappast enorm.