Tio år har gått sedan Steve Jobs för första gången försökte övertyga världens konsumenter att det fortfarande finns plats för en ny produkt i deras hem, en tredje kategori inskjuten mellan den smarta telefonen och den bärbara datorn.

År 2010 var en värld där billiga netbooks och tidiga vikbara pc-datorer var heta, de senare med ett Windows 7 som var extremt pilligt att använda på en pekskärm. Apple valde dock en annan väg. Ipad lanserades och fick IOS som operativsystem (utan Flash, till vissas förtret), samma A4-chipp som Iphone och en 9,7 tum stor skärm utan vare sig fysiskt tangentbord eller stöd för mus.

Video: Steve Jobs introducerar Ipad 2010

Kritiker kallade den en uppblåst Ipod Touch, men kunderna har ändå gillat den. Ipad har efter tio år sålts i uppskattningsvis 400 miljoner exemplar. Det är svårt att inte kalla det en framgångssaga, trots att plattans egentliga nytta har ifrågasatts. På senare tid har försäljningskurvan börjat peka uppåt igen.

Men behövs det verkligen ännu en produkt mellan dator och telefon? Ja, tycks det korta svaret eftersom både Mac och Ipad hänger kvar än idag. Macbook och Ipad har inte slagits ihop till en enda produkt som många var övertygade om under några år.

Det verkar helt enkelt som att Ipad kan erbjuda något som varken Iphone eller Mac kan. Det är en enkel, flexibel dator med penna och löstagbart tangentbord. ”Datorn” i Ipad har mer eller mindre försvunnit, och kvar blir bara en stor skärm med ditt innehåll istället.

Ipad har hittat sin nisch, kanske på lite oväntat håll. Som en enkel bordsdator är den överlägsen allt annat. För undertecknad är en Ipad den perfekta recept- och Youtube-maskinen. Den står upp av sig själv, till skillnad från mobilen, samtidigt som den ger en större skärm. Ipaden tar minimalt med plats på en köksbänk eller ett trångt frukostbord, till skillnad från en laptop.

Ipad Pro 2018

Men visst, en skärm för frukostbordet och köksbänken är en ganska smal nisch, och lätt att prioritera bort när en ny telefon kanske är viktigare.

På senare år, med introduktionen av Ipad Pro, har Ipad dock hittat en ny nisch att rikta in sig på. Med sin snabba penna och fina skärmar har det blivit en lättillgänglig maskin för digitala kreatörer med mängder av appar för skapande av allehanda slag. Jämförelsevis billigt också, i alla fall för den som väljer någon av de enklare Ipad-modellerna.

Ipad har under årens lopp fått flera olika skärmstorlekar, tillbehör som tangentbord och Apple Pencil, stöd för mus och dessutom ett eget operativsystem med Ipad OS och (äntligen) stöd för extern lagring.

Ipad har hängt med i tio år nu, och några saker har vi lärt oss på vägen:

  • Ipad kommer inte ersätta Macbook, de två produkterna står på egna ben.
  • Ipad kan göra saker som varken en Mac eller en Iphone kan, men för den som bara kan köpa en av produkterna lär nog en Ipad trots allt komma längre ned på listan.
  • Ipad har med Pro-serien hittat en nisch hos den löst definierade kategorin digitala kreatörer.
  • Apple verkar delvis ha övergett Steve Jobs idé om abstrakta filsystem – Ipad har fått både appen Filer och stöd för extern lagring. Att det skulle ta tio år innan vi kunde koppla in en hårddisk till en Ipad visar att filosofin satt djupt.

Med detta sagt finns det ingen större tvekan om att Ipad kommer leva även i tio år till, sida vid sida med Mac. Frågan är om det finns plats för en till produkt där mellan Ipad och Mac? Är den fjärde produkten den arm-Mac med Ipad-processor och pekskärm som det ryktas om ibland? De kommande tio åren lär utvisa.

Apple iPad Pro 11" 64GB Pris vid test: 8989 kr.

Bästa pris just nu: 8778 kr