Continuity är Apples samlingsnamn på de olika Icloud-funktioner som synkroniserar din Iphone, Ipad och Mac så att du kan jobba med en enhet en stund och enkelt byta till en annan. Den består av ett antal funktioner som var och en gör nytta på sitt sätt. Handoff gör till exempel att du kan öppna det just nu öppna dokumentet eller webbplatsen på en annan enhet.

Icloud-flikar är en annan, och fungerar lite som synkade bokmärken. Istället för sparade bokmärken är det öppna flikar som synkas mellan enheterna. På IOS hittar du flikar från andra enheter genom att öppna flikväxlaren och skrolla längst ner. Varje enhet har en egen avdelning. På Mac hittar du dem i Safaris fliköversikt (knappen längst upp till höger).

Som de flesta andra synkroniseringstjänster kan Icloud-flikar ibland strula. Det kan visa sig i att det till exempel bara fungerar åt ena hållet: Öppna flikar på en Iphone syns i Safari på Macen men inte tvärt om. För vissa fungerar det inte alls.

Här är några saker du kan göra för att ruska liv i flikarna.

1. Starta om

Som vanligt är det första du bör göra när något krånglar med tekniken enkelt: Starta om alla inblandade prylar. Det tar inte lång stund och ibland är det allt som krävs.

Inställningar

2. Stäng av och slå på Safari-synk i Icloud-inställningarna

Nästa steg är att öppna inställningarna och stänga av och slå på Safari-synkronisering. På IOS och Ipad OS hittar du det i Inställningar -> Apple-ID, Icloud, Itunes och App Store -> Icloud. På Mac i Systeminställningar -> Apple-ID -> Icloud (Catalina) eller Systeminställningar -> Icloud (Mojave). Om funktionen inte alls var påslagen kanske det var det som var felet till att börja med.

3. Kolla systemversionerna

Vi har sett rapporterar om problem med Icloud-flikar när dina olika enheter kör olika versioner av operativsystemen. Eller kanske snarare olika generationer. Enligt Apples supportsidor fungerar Icloud-flikar mellan enheter som kör IOS 13 och Mojave 10.14.4 eller senare, eller mellan enheter som kör IOS 12 och Mojave 10.14.3 eller tidigare.

Om du inte kan (eller vill) uppdatera så alla dina Apple-prylar använder senaste versionen av operativsystemen kan du försöka lösa konflikten genom att stänga av Safari-synk på vissa enheter. Stäng först av det på samtliga, starta om enheterna och testa sedan att aktivera på den grupp av enheter du hellre vill ha Icloud-flikar på.

4. Rensa flikarna och börja om

Öppna Safari på den enhet vars flikar inte syns på andra enheter. Stäng alla öppna flikar (du kan spara dem som bokmärken först om du vill). Stäng av Safari (på IOS tvångsavslutar du genom att visa multitaskinggränssnittet och svepa undan Safari-fönstret). Starta igen, öppna en webbplats och kolla Icloud-flikar på dina andra enheter.

Logga ut

5. Logga ut och in på Icloud

En mer drastisk fix är att helt logga ut från Icloud på den drabbade enheten och sedan logga in igen. Det kan fixa diverse problem med synkning, men är lite krångel och kom ihåg: om du har tvåfaktorautentisering ska du aldrig logga ut från alla enheter samtidigt (eftersom du måste vara inloggad på en enhet för att kunna godkänna inloggningen på en annan).