Rocket League är ett populärt esport-spel som kombinerar fotboll och raketbilar i vilda matcher mellan två lag. Det släpptes 2015 och en version för Mac OS och Linux (Steam OS) kom hösten 2016.

Spelet utvecklas av Psyonix, som köptes upp av Epic Games förra året. Nu har Psyonix meddelat i ett supportdokument att Mac- och Linuxversionerna ska sluta utvecklas och en sista uppdatering släppas i mars.

Recension: Så bra är Rocket League till Nintendo Switch

Med den sista uppdateringen försvinner alla onlinefunktioner: Onlinematcher, turneringar, butiken för uppgraderingar och tillbehör, vänlistor, klubbar och så vidare. Lokala matcher, split-screenmatcher, redan köpta uppgraderingar och hämtade kartor kommer fortsätta fungera.

Psyonix säger att nedläggningen av Mac- och Linuxversionerna handlar om att kunna ge Windowsversionen ny teknik. Vad det kan vara framgår inte.

Linuxanvändare kan fortsätta spela med hjälp av Proton eller Wine, medan Macspelare som vill spela online måste välja någon av de tillgängliga metoderna för att spela pc-spel på Mac. Rocket League kräver bara directx 9 så det bör fungera i virtuella maskiner och kanske även med Wine eller Crossover Mac.