I många år kunde vi nästan ställa klockan efter Apple-kritiska analytikers nedslående analyser över företagets framtidsutsikter. Var det inte Fortune eller Business Insider så var det någon annan som öste ur sig mer eller mindre påhittade teorier om varför Apple är illa ute.

Ibland handlade det om att Iphone är för dyr och kommer utkonkurreras av billigare telefoner från Android-tillverkare, tills marknadsandelen är så låg att utvecklare inte kommer bemöda sig ta fram Iphone-versioner. Med en ihållande stark ställning framför allt i USA men också i Japan och flera andra marknader har Apple kört över de här farhågorna tills analytikerna till slut verkar ha gett upp.

En annan tradition bland analytikerna är att varna för att tillverkningen av Iphone har bromsats in. Det brukar alltid ske ungefär samtidigt som Apple naturligt nog drar ner på takten eftersom lagren inför julhandeln redan har fyllts, men det har inte bekommit någon analytiker. I år har det däremot varit ovanligt tyst på den här fronten. Senaste ryktet var i början av oktober då det påstods att Apple tvärtom har ökat produktionen av både Iphone 11 och 11 Pro.

Var är alla domedagsprofeterna?

Jag börjar uppriktigt sagt bli lite orolig. I över 20 år har Apple gått bättre än analytiker förväntar sig. Framgång efter framgång har mötts av tappra försök att hitta negativa vinklar. När börskursen slår nya rekord kommer Fortune med en artikel om hur det bara är en tidsfråga innan hela klabbet slår ihop.

The end is near
Foto: Skärmdump

Om det är slut med det finns ingen verklighetsförankring för Apples chefer. Det finns ingenting att motbevisa. Om analytikerna håller tyst eller berömmer Apple kan finansdirektören Luca Maestri inte sitta och flina när han läser ännu en rubrik om minskad försäljning eller sviktande marknad och vet att det inte är sant.

Apple må vara ett av världens största och rikaste företag, men företagskulturen har ändå varit något Davidsk – det är vi mot dem, piraterna mot flottan, Rebellerna mot Imperiet.

Om analytikerna börjar sjunga Tim Cook och Apples lovsång kanske den känslan börjar avta, och om den försvinner tror jag att det Apple som blir kvar inte riktigt kommer vara sig likt. En del saker kan bli bättre, till exempel kommunikationen med kunder och transparensen (se på Microsoft, till exempel).

Men Apples förmåga att utmana branschen med nytänk, att inte vara rädda för att göra någon besviken, kan börja gå förlorad.

Apple har klarat sig genom mörka stunder, men förra gången när det gick riktigt bra och alla var positiva började det snart gå åt pipsvängen. Jag hoppas att det inte är på väg åt det hållet igen, och att mina föraningar är lika fåniga som analytikernas brukar vara.