I måndags lanserades Airpods Pro och det tog inte lång tid innan de nya trådlösa hörlurarna syntes på utomhusreklam runt om i världen.

Tidningen Adweek har tittat närmare på hur Apple egentligen bär sig åt för att nå ut med sin reklam utan att riskera att någon får veta vad det rör sig om i förtid. I korthet handlar processen om att först sätta upp bilder där det inte framgår vilken produkt som avses, därefter kompletteras bilden med produkten i fråga och tillhörande text. På så sätt går det att göra reklam för den nya prylen bara några minuter efter lanseringen.

Airpods Pro
Foto: AppleSå här ser reklamen ut till en början...

För bästa resultat tar Apple mängder av fotografier inför varje kampanj, i fallet med Airpods Pro handlade det om fler än 30 000 bilder. Sedan väljs de fotografier ut som är enklast att modifiera i efterhand.

Airpods Pro
Foto: Apple... och så här ser reklamen ut efter kompletteringen.

Som en extra bonus väcker den första bilden som dyker upp på tavlorna uppmärksamhet eftersom det inte framgår vad den gör reklam för. När man sedan får veta svaret får tavlan förnyad uppmärksamhet.

Apple AirPods Pro Pris vid test: 3005 kr.

Bästa pris just nu: 3116 kr