Catalyst är Apples nya verktyg för utvecklare för att ta fram Macversioner av Ipad-appar. Eftersom det finns betydligt fler Ipad-appar än Macprogram är tanken att det ska leda till ett uppsving för Macen.

Problemet är bara att det inte alls är så lätt som Apple fick det att framstå när Catalyst presenterades på WWDC.

Ett antal Macprogram utvecklade med Catalyst har redan släppts och fler är på väg, men Apple har också tagit bort referenser till ett par stora utvecklares program: DC Universe och spelet Asphalt 9. Det senare kan ha lagts ner helt, medan Gameloft som utvecklar det senare säger att det har försenats.

Flera utvecklare som Bloomberg har talat med säger att Catalyst visserligen är enkelt att komma igång med men att det krävs mycket mer jobb än väntat att få till en Macig användarupplevelse. James Thomson, utvecklare av Pcalc, gav upp när han insåg hur mycket extra arbete det kommer innebära. Fiery Feeds skapare Lukas Burgstaller säger att det först verkade enkelt men sedan stötte han på alla möjliga hinder.

Steve Troughton-Smith säger att problem med till exempel mus och tangentbordsstyrning i spel också har bidragit till en trög start. Och att Mac-versionerna måste köpas separat från Ipad-versionerna när det är samma app kan leda till missnöjda kunder.

Jason Snell, i många år medarbetare på amerikanska Macworld, kommenterar på Twitter att Catalyst ser ut att kunna vara bra för utvecklare som redan kan Macutveckling, men verkar inte hjälpa utvecklare som kommer från IOS och måste lära sig hur program ska fungera på Mac.