När du första gången ansluter en viss IOS-pryl till en dator frågar enheten om du vill lita på den. Om du svarar ja behöver du inte svara igen utan prylarna verkar komma ihåg att de ska lita på varandra. Du måste välja att lita på enheten om du vill kunna föra över filer från den, till exempel för att importera bilder.

Det här är en säkerhetsfunktion Apple lade till för många år sedan och är till för att garantera att ingen kan göra en kopia av innehållet på din Iphone eller Ipad bara genom att ansluta den till valfri dator.

Ibland kan du dock få problem med funktionen, närmare bestämt när bara en av enheterna tror att du har litat på anslutningen. Då kan du ansluta IOS-prylen till datorn utan att få upp någon dialogruta som frågar om du vill lita på den, men datorn kan ändå inte se innehållet och till exempel hämta bilder.

Apples rekommenderade lösning på den här typen av problem är att nollställa plats och integritet i Inställningar -> Allmänt -> Nollställ. Men det återställer precis alla integritetsinställningar du har gjort för alla dina appar. En dryg uppgift om du har många appar och gillar att finjustera deras inställningar.

En bättre lösning du kan testa innan du tar till en så drastisk åtgärd är att ta bort filerna i datorn som kommer ihåg på vilka enheter du redan har valt ”Lita på”. När du ansluter en IOS-enhet till datorn kontrollerar Mac OS om du redan har varit ansluten genom att titta bland dessa filer, och om den hittar den skickar den ett krypterat meddelande till enheten.

Normalt ska enheten känna igen meddelandet och svara genom att låsa upp innehållet, men av en eller annan anledning kan något hända som gör att det inte fungerar. Vi har sett felet uppstå bland annat efter byte av sim-kort.

Ta bort filerna

Så här tar du bort filerna och nollställer Macens information om IOS-enheter som litar på den:

  • Koppla ur enheten i fråga ur datorn.
  • Öppna Terminal och skriv in följande kommando följt av retur (notera att det är ett vanligt streck på slutet):

sudo su -
  • Skriv in ditt vanliga kontolösenord (du måste ha ett administratörskonto, vilket de flesta har) och tryck retur. Notera att Terminal inte visar någon indikation på att du skriver.
  • Du är nu inloggad som root-användaren. Skriv in följande kommando och tryck retur:

rm /var/db/lockdown/*plist
  • Tryck ctrl-d eller skriv in kommandot exit för att logga ut från root-kontot.
Lita på datorn

Nu kan du ansluta enheten till datorn igen och om allt har gått bra ska du återigen få upp frågan om du vill lita på datorn. Godkänn så kommer du åt bilder och annat innehåll.

Mac OS 10.15.4 och senare

Lösningen vi presenterar ovan fungerade bra fram till och med Mac OS 10.15.3 (åtminstone i de situationer då just de här filerna i lockdown-mappen var felet). Men en förändring i version 10.15.4 som Apple inte nämnde men ställde till det för bland annat en del backupprogram är att innehållet i mappen inte längre går att komma åt, över huvud taget. Mappen är inte skyddad med system integrity protection (SIP), men det går ändå inte att se innehållet. Med sudo kan du flytta dig till mappen, men du kan inte visa innehållet med ls-kommandot.

Efter mycket om och men hittade vi till slut lösningen. För att tömma mappen och tvinga Mac OS att be om lov att komma åt IOS-enheter igen nu måste du starta om Macen i Återställning. Det gör du genom att starta om och hålla cmd-r intryckt tills den börjar starta. Har du Filevault aktiverat måste du fylla i ditt lösenord. Det brukar ta betydligt längre tid än en vanlig uppstart och när den är klar visas en dialogruta med alternativ som att installera om Mac OS och öppna Skivverktyg.

Välj istället menyn Verktyg och sedan Terminal. Skriv sedan in följande kommandon:

cd /Volumes/Macintosh\ HD\ -\ Data/private/var/db/lockdown/
ls

Nu bör du se en lista över olika filer med långa hexadecimala namn och filändelsen .plist. Då är du rätt. Rensa mappen med kommandot:

rm *plist

Rensa i Återställning-läget

Kontrollera att mappen har tömts genom att köra ls-kommandot igen. När du är klar kan du starta om datorn normalt igen. När du ansluter en IOS-pryl kommer systemet återigen fråga om du vill lita på datorn, och förhoppningsvis kommer det fungera.

Kontrollera kabeln

Fel med IOS-enheter som inte litar på datorn du ansluter till kan även bero på att kabeln du använder har börjat gå sönder eller inte håller måttet, till exempel en dålig tredjepartskabel. Om du har flera kablar kan du testa med olika. Om felet bara uppstår med en viss (eller vissa) kablar men inte andra kan du lämna den kabeln till återvinning, alternativt använda den enbart för laddning med en väggkontakt eller powerbank.