Analysföretaget Strategy Analytics har presenterat en ny rapport gällande försäljningen av smarta klockor.

Enligt rapporten såldes det sammanlagt 12,3 miljoner smarta klockor under det andra kvartalet 2019, varav 5,7 miljoner var Apple Watch. Det innebär att Apples marknadsandel ligger på 46,4 procent, vilket är en ökning med 2 procentenheter på ett år.

Efter Apple kommer Samsung och Fitbit som sålde 2,0 miljoner respektive 1,2 miljoner smarta klockor under perioden.

I sammanhanget bör nämnas att Apple inte delar med sig av statistik rörande försäljningen av Apple Watch, så siffrorna från Strategy Analytics har beräknats fram.

Försäljningen av smarta klockor under andra kvartalet 2019 (andel inom parentes):

  1. Apple: 5,7 miljoner exemplar (46,4 %)
  2. Samsung: 2,0 miljoner exemplar (15,9 %)
  3. Fitbit: 1,2 miljoner exemplar (9,8 %)

Övriga tillverkare sålde sammanlagt 3,4 miljoner smarta klockor under perioden, vilket motsvarar en andel på 27,9 procent.

Apple Watch Series 4 40mm Aluminium with Sport Band

Bästa pris just nu: 4490 kr