Analysföretaget Strategy Analytics har presenterat en ny rapport gällande försäljningen av smarta klockor.

Enligt rapporten såldes det sammanlagt 14,2 miljoner smarta klockor under det tredje kvartalet 2019, varav 6,8 miljoner var Apple Watch. Det innebär att Apples marknadsandel ligger på 47,9 procent, vilket är en ökning med 2,9 procentenheter på ett år.

Efter Apple kommer Samsung och Fitbit som sålde 1,9 miljoner respektive 1,6 miljoner smarta klockor under perioden.

I sammanhanget bör nämnas att Apple inte delar med sig av statistik rörande försäljningen av Apple Watch, så siffrorna från Strategy Analytics har beräknats fram.

Försäljningen av smarta klockor under tredje kvartalet 2019 (andel inom parentes):

  1. Apple: 6,8 miljoner exemplar (47,9 %)
  2. Samsung: 1,9 miljoner exemplar (13,4 %)
  3. Fitbit: 1,6 miljoner exemplar (11,3 %)

Övriga tillverkare sålde sammanlagt 3,9 miljoner smarta klockor under perioden, vilket motsvarar en andel på 27,5 procent.

Apple Watch Series 4 40mm Aluminium with Sport Band Pris vid test: 4490 kr.

Bästa pris just nu: 4190 kr