Analysföretaget Counterpoint Research har presenterat en ny rapport gällande försäljningen av smarta klockor i världen.

Enligt rapporten är Apple Watch fortfarande nummer ett när det kommer till de mer avancerade modellerna, det vill säga klockor där det går att installera appar på egen hand.

Under det tredje kvartalet 2022 låg Apples marknadsandel i segmentet på 50,6 procent, något som bland annat sägs bero på ett stort intresse för de nya modellerna som lanserades i september.

Jämfört med motsvarande period förra året har Apples försäljning av klockor ökat med 48 procent.

Efter Apple kommer i tur och ordning Samsung, Amazfit, Huawei och Garmin.

Försäljningen av smarta klockor under det tredje kvartalet 2022 (andel inom parentes):

  1. Apple (50,6 procent)
  2. Samsung (22,3 procent)
  3. Amazfit (7,1 procent)
  4. Huawei (6,4 procent)
  5. Garmin (4,5 procent)

Övriga tillverkare står för resterande 9,1 procent.