Analysföretaget Canalys har presenterat en ny rapport om försäljningen av smarta klockor.

Enligt rapporten såldes det sammanlagt 14,3 miljoner smarta klockor under det första kvartalet 2020, varav 5,2 miljoner var Apple Watch. Det innebär att Apples marknadsandel ligger på 36,3 procent, vilket är en minskning med 10,4 procentenheter på ett år. Trots det ligger företaget fortfarande i en klass för sig själv.

Efter Apple kommer Huawei och Samsung som sålde 2,1 miljoner respektive 1,8 miljoner smarta klockor under perioden.

I sammanhanget bör nämnas att Apple inte delar med sig av statistik rörande försäljningen av Apple Watch, så siffrorna från Canalys har beräknats fram.

Försäljningen av smarta klockor under första kvartalet 2020 (andel inom parentes):

  1. Apple: 5,2 miljoner exemplar (36,3 %)
  2. Huawei: 2,1 miljoner exemplar (14,9 %)
  3. Samsung: 1,8 miljoner exemplar (12,4 %)
  4. Garmin: 1,1 miljoner exemplar (7,3 %)
  5. Fitbit: 0,9 miljoner exemplar (6,2 %)

Övriga tillverkare sålde sammanlagt 3,3 miljoner smarta klockor under perioden, vilket motsvarar en andel på 22,8 procent.

Apple Watch Series 4 40mm Aluminium with Sport Band Pris vid test: 4490 kr.

Bästa pris just nu: 4290 kr