Analysföretaget Counterpoint Research har presenterat en ny rapport gällande försäljningen av smarta klockor i världen.

Enligt rapporten är Apple Watch fortfarande nummer ett med en marknadsandel på 30,1 procent under 2021, men avståndet till tvåan Samsung har minskat jämfört med föregående år.

Ser man till intäkterna lägger Apple beslag på ungefär hälften av pengarna inom segmentet, något som innebär att alla andra konkurrenter får dela på det som blir över.

Totalt såldes 24 procent fler smarta klockor under 2021 jämfört med 2020.

Marknaden för tillverkare av smarta klockor 2021 (andel inom parentes):

  1. Apple (30,1 procent)
  2. Samsung (10,2 procent)
  3. Huawei (7,7 procent)
  4. Imoo (5,2 procent)
  5. Amazfit (5,1 procent)
  6. Garmin (4,6 procent)
  7. Fitbit (3,8 procent)
  8. Xiaomi (3,6 procent)
  9. Noise (2,6 procent)