De senaste tolv åren har Apple toppat Brandz TM Top 100, en lista över de hundra mest värdefulla varumärkena i världen. Men nu är det dags för 2019 års lista och då petas den amerikanska elektronikjätten ner till andraplatsen.

Ny etta är Amazon, vars varumärke nu uppskattas vara värt 315,5 miljarder dollar (2,97 biljoner svenska kronor). Det är en ökning med 52 procent sedan förra året, vilket kan jämföras med Apples mer blygsamma ökning på 3 procent.

Efter Amazon och Apple kommer i tur och ordning Google och Microsoft. Som vanligt domineras alltså listan av amerikanska företag.

De mest värdefulla varumärkena 2019 (värde inom parentes):

  1. Amazon (315,5 miljarder dollar)
  2. Apple (309,6 miljarder dollar)
  3. Google (309,0 miljarder dollar)
  4. Microsoft (251,2 miljarder dollar)
  5. Visa (177,9 miljarder dollar)
  6. Facebook (159,0 miljarder dollar)
  7. Alibaba (131,2 miljarder dollar)
  8. Tencent (130,9 miljarder dollar)
  9. McDonalds (130,4 miljarder dollar)
  10. AT&T (108,4 miljarder dollar)